Zijn ze echt blind?

15 februari 2012

Zijn ze echt blind?

Vandaag ontving de SP een memo waarin de voortgang van de uitplaatsing van de medewerkers van de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU) nader uiteengezet is. Uit deze memo valt nog steeds duidelijk op te maken dat de afdeling SBU naar de markt moet, tegen welke prijs dan ook. Al eerder heeft de SP gemeld dat deze hele operatie de gemeente veel geld zal gaan kosten en er misschien pas over vele jaren sprake zal zijn van een bezuiniging.

De SP vraagt zich af of het college van B&W blind is. Dat er in zware financiële tijden bezuinigd moet worden begrijpt de SP, maar dan moet de bezuiniging wel direct in te boeken zijn. In het geval van de privatisering van de SBU is daar in zijn geheel geen sprake van. Het kost de gemeente vele miljoenen. Er is dus sprake van een extra uitgave in plaats van een directe bezuiniging. Waarom dan toch doorzetten?

Het is duidelijk dat niet de bezuiniging, maar het privatiseren, leidend is. Partijen als de VVD, het CDA, D66 en LHN denken maar aan één ding, marktwerking. Daarom zullen deze collegepartijen ook vast blijven houden aan het eerder genomen besluit om deze afdeling te privatiseren, ook al kost het de gemeente veel geld.

De SP heeft inmiddels gesproken met enkele medewerkers van de SBU. Zij kunnen zich geheel niet vinden in het memo. Zij betreuren het ten zeerste dat er geen andere mogelijkheden zijn opgenomen in het memo, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid van een sterfhuisconstructie. Dit zou zelfs nog wel eens goedkoper kunnen zijn dan privatisering. De medewerkers gaan morgen verhaal halen bij de verantwoordelijke wethouder Van Leeuwen (LHN).

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Al eerder heeft de SP melding gemaakt van het enorme bedrag dat nodig is om de afdeling SBU te privatiseren. Steeds wordt er door het college van B&W gesproken over een bezuiniging die dit zal gaan opleveren. Maar iedereen ziet dat deze operatie de gemeente de komende jaren alleen maar geld zal kosten. Dus hoezo, een bezuiniging? Ik kan alleen maar zeggen, college van B&W, open uw ogen en zie in dat het de gemeente alleen maar geld zal gaan kosten. Laat de medewerkers, die in veel gevallen al decennia bij de gemeente werken, met rust en laat ze hun werk voor de gemeenschap blijven uitvoeren!”