Chaos op het spoor

22 februari 2012

Chaos op het spoor

De afgelopen weken was het een chaos op het spoor. Drie centimeter sneeuw en lichte vorst heeft er toe geleid dat het treinverkeer in het hele land op z'n kop stond. Ook Haaglanden en daarmee Zoetermeer werd net zoals afgelopen jaren getroffen door ernstige verstoringen in de dienstregeling van het openbaar vervoer waaronder met name de Randstadrail. Dit is verbazingwekkend want enkele maanden geleden maakte HTM reclame met de stelling winterklaar te zijn en iets langer geleden ging de reclameslogan over een punctualiteit van 98%.

Ewout den HeijerRaadslid Ewout den Heijer: "Regelmatig zijn er wissel- of seinstoringen en ik heb zelfs een verhaal gehoord over brand in het remsysteem. Het Randstadrailsysteem is splinternieuw en heeft miljoenen gekost, we kunnen niet accepteren dat er om de haverklap problemen zijn."

Het beleid omtrent informatievoorziening laat te wensen over. Zo is er regelmatig “ergens” “een” storing die leidt tot “enige” of soms “ernstige” vertraging, die “voorlopig” nog niet is opgelost en een “technische” of “onbekende” oorzaak heeft. Reizigers hebben hier niks aan en wanneer er aan het eind van een mededeling op grove toon wordt bedankt voor het begrip is de frustratie compleet. "Bij de NS is het ook niet veel soeps, maar daar zijn ze tenminste aardig" is een veel gehoorde opmerking. Hier kan en moet HTM iets aan doen.

Gekoppeld rijden lijkt een prima bezuiniging: Na iets langer wachten komt een dubbele Randstadrail waarin veel ruimte is. Vaak echter –en zeker bij incidenten– verschijnt er na lang wachten een enkel voertuig waardoor zelfs de Europese richtlijnen voor vee-transport geschonden zouden worden. Het aanvankelijke optimisme over deze maatregel verstomt dan ook steeds meer.

Veel haltes maken een vervuilde indruk. Zo ligt er veel rommel en is er sprake van glasschade, lekkages en defecte verlichting en liften. Het lijkt erop dat de kwaliteitsimpuls die in 2006 is ingezet niet is afgerond en dat de aandacht is verslapt.

De SP stelt naar aanleiding van deze problemen schriftelijke vragen aan het college van B&W.