Privatisering SBU is geen bezuiniging, maar kost alleen maar geld

11 januari 2012

Privatisering SBU is geen bezuiniging, maar kost alleen maar geld

Net voor het zomerreces in 2011 heeft de gemeenteraad in allerijl besloten de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU) te privatiseren. Het college van B&W wil bezuinigen en is van mening dat deze afdeling het beste geprivatiseerd kan worden, omdat de markt de werkzaamheden goedkoper kan uitvoeren. De SP heeft nu stukken onder ogen gekregen waarin vermeld staat dat het afkopen van de pensioenrechten van de medewerkers van de SBU alleen al € 4 miljoen zal gaan kosten. Daarbovenop komen ook nog eens de kosten voor een sociaal plan. De enige conclusie die de SP kan trekken is dat de privatisering de gemeente alleen maar geld kost en zeker geen geld zal opleveren.

Veel medewerkers werken al meer dat 30 jaar bij de afdeling SBU, dit betekend ten eerste veel expertise, maar ten tweede ook dat de medewerkers al een leeftijd van 50 jaar of hoger hebben bereikt. De medewerkers pleitte vorig jaar voor een sterfhuisconstructie. Door natuurlijk verloop kan de afdeling op den duur worden opgeheven, maar laat ons onze dienstjaren nog in dienst van de gemeente uitwerken, aldus de medewerkers.

Met deze nieuwe informatie lijkt deze eis van de medewerkers ook nog eens een stuk aantrekkelijker te worden, want alle kosten die komen kijken bij het privatiseren van de afdeling wegen wat de SP betreft nu al helemaal niet meer op tegen de bezuinigingen die het college van B&W voor ogen had. Er is geen sprake meer van een bezuiniging, maar sprake van nog meer geld uitgeven. En dat moet volgens de SP toch niet de bedoeling zijn wanneer afdelingen geprivatiseerd worden.

De SP zal daarom de gemeenteraad voor gaan stellen om de privatisering van de afdeling SBU te stoppen en de mogelijkheid van een sterfhuisconstructie te onderzoeken. De afdeling SBU gaat vervolgens gewoon verder met het realiseren van de taakstelling die zij eerder heeft gekregen en draagt daarmee bij aan de bezuinigingsoperatie waar de gemeente voor staat.

Daniël WesthoekDaniël Westhoek, fractievoorzitter: "De toch al dubieuze argumenten van het college van B&W dat privatisering van de afdeling SBU de gemeente geld op zal leveren zijn nu in rook opgegaan. Een extra € 4 miljoen bovenop de kosten die gemaakt moeten worden voor een sociaal plan maken het niet meer realistisch om deze afdeling te privatiseren. De privatiseringsplannen kunnen wat mij betreft de prullenbak in. Als het college van B&W de privatisering nu nog door wil zetten dan gaat het het college van B&W niet om het geld dat de privatisering eventueel op kan leveren, maar de ideologie dat de overheid met veel minder ambtenaren kan."