Dorp: Geen knip, maar alternatief

21 mei 2009

Dorp: Geen knip, maar alternatief

In Commissie Ruimte van woensdagavond is besloten om geen knip door te voeren bij de Delfsewallen in Dorp. Het college kwam met een alternatief om de Dorpstraat beter aan elkaar te verbinden. Dat zal uitgevoerd worden door enkele grote ingrepen.

Zo zal een deel van de Dorpstraat verkeersvrij worden, het tunneltje bij de Bijdorplaan tweerichtings worden en de eenrichtingstraat van de Oxfordstraat verdwijnen.

Bas Schuiling: "Het was de SP al duidelijk dat een knip of andere ingrepen in het Dorp pijnlijk zouden worden. Maar er moet wel wat gebeuren om in de toekomst vastlopers en ernstige verkeersoverlast te voorkomen. Het gestelde alternatief vinden wij redelijk, maar we hebben wel de voorwaarde eraan gebonden dat de wethouder eerst met de betrokkenen gaat praten. Eigenlijk vinden we dat de wethouder de procedure verkeerd om doet. We vinden het geen slecht plan, maar eerst inspraak dan pas besluiten is onze heilige overtuiging. De wethouder heeft ons voordeel van de twijfel vanwege de goede inspraak rond het Stadsmuseum vorig jaar. "

De SP heeft gepleit voor een evaluatie als het plan is aangepast aan de hand van inspraak en gesprekken. Pas dan zal de fractie een definitief akkoord geven. Dat is ook toegezegd.