Schriftelijke vragen: Vervangende thuishulp

11 juli 2008

Schriftelijke vragen: Vervangende thuishulp

Fractievoorzitter Daniël Westhoek was woensdag 9 juli 2008 te gast in het radioprogramma “Het gesprek van de dag” op RTV West. De stelling van de dag was: “Het gaat goed met de thuiszorg”. Tijdens het één uur durende radioprogramma kwamen meerdere cliënten van de WMO aan het woord over de situatie in de thuiszorg. Een duidelijke conclusie die na een uur getrokken kon worden is dat het zeker nog niet goed gaat in de thuiszorg. De cliënten van de WMO maken zich met name zorgen over de vervanging van hun thuishulp als deze op vakantie is.

En deze zorgen blijken meer dan terecht te zijn. De directeur van de thuiszorginstelling Meavita gaf tijdens het radioprogramma aan inderdaad veel moeite te hebben met vervanging van haar thuiszorgmedewerkers tijdens de vakantie. Een zeer schokkende uitspraak. Want dit betekend dat hulpbehoevende mensen soms wel tot vier weken achter elkaar zonder hulp zitten.

Naar aanleiding van de radiouitzending heeft de SP fractie schriftelijke vragen opgesteld aan het College van B&W. De SP wil weten of het bekend is of in de gemeente Zoetermeer ook sprake is van het niet kunnen vervangen van de thuiszorgmedewerker als deze op vakantie gaat. En als dat zo blijkt te zijn dan is de SP zeer benieuwd wat het College van B&W doet om te voorkomen dat hulpbehoevende mensen tijdelijk zonder hulp komen te zitten.

Daniël WesthoekDaniël Westhoek: “Het feit dat een directeur van een thuiszorginstelling aangeeft problemen te hebben met het vervangen van personeel tijdens de vakantie en de hulpbehoevende mensen aangeven zich geen raad te weten als er geen hulp is tijdens de vakantie van hun thuishulp was voor mij meer dan genoeg aanleiding om het College van B&W hierover te bevragen. Dat deze situatie zich in Zoetermeer ook voordoet daar ben ik wel vrij zeker van. Ik ben met name benieuwd wat het College van B&W doet om dit tot het minimum te beperken. Want iedereen verdient de zorg die geïndiceerd is!”