Fractie in Actie

16 april 2004

Fractie in Actie

Op 25 maart waren we de hele dag aanwezig bij het prioriteiten-debat.
Opvallend was dat vooral de prioriteiten van het college wel erg duidelijk aanwezig waren.
De inbreng van de partijen was in het algemeen te veel gericht op het doemdenken, van “het gaat slecht met de economie dus eigenlijk moeten we maar geen prioriteiten stellen”. Dat leidt dan weer tot gezeur over onbelangrijke zaken zoals bijvoorbeeld het opleuken van rotondes. Of Haan de digitale grap (foto van rotonde met digitaal ingemonteerde bloemen) van d66 zal belonen met een boete wegens burgerlijke ongehoorzaamheid valt nog te bezien!

Henry heeft in zijn speech de SP prioriteiten in ieder geval goed verwoord (zie ook onze webside )
Een paar punten zal ik aanhalen:

Belasting voor reclameborden en terrassen: Dit vinden we een goed plan. Deze leggen namelijk een claim op openbare grond. Echter het feit dat je telecom aanbieders niet mag aanslaan voor kabels in de grond maar de waterleidingen wel is echter voor ons niet bespreekbaar.

Rioolheffing: Daarvan vinden wij dat de heffing verrekend moet worden met het eigenaren deel van de onroerend goed belasting.
Marktgelden: In verband met de slecht lopende markt moeten volgens ons de tarieven juist omlaag. Het is toch altijd dat bij een lager tarief er meer marktkramen worden verhuurt.

Het Kwadrant: In dit kwadrant bevinden zich een volkstuincomplex en een oud kantoren complex van Miss Etam. Dit complex is zelfs zo onrendabel dat de anti-kraak er opnieuw is gehuisvest. Huurders zijn er niet te vinden. en die hoeft de gemeente ook niet te verwachten, want eind 2005 lopen alle contracten af en moet er gesloopt worden. De tarieven die worden gevraagd om te huren in het Miss Etam-pand zijn te hoog. De Chinese fietsenfabriek zou er immers worden gehuisvest en die zou grote delen van het pand nodig hebben. De Chinese fietsenfabriek blijkt echter te bestaan uit 1 kamertje met zo’n 15 fietsjes. Waar die grote Chinese investeerders zijn gebleven is voor ons een raadsel!!! Het wordt nog erger de Chinezen schijnen meer ruimte nodig te hebben, in dit bijna geheel leegstaande pand, en net op de plek waar het podium van Greg en Boud staat! Henry heeft in een motie dan ook voorgesteld de fabriek te verplaatsen naar het Croesinkplein en de amateur verenigingen er voorlopig te laten zitten. Verder stelt Henry voor om de huurtarieven voor het pand te verlagen waardoor ook startende ondernemers zich hier goedkoop kunnen vestigen. Het volkstuinencomplex dat voor de mega-plannen van het college moeten wijken, willen we gewoon handhaven op deze plek.

Verder hebben we voorstellen gedaan meer budget vrij te maken voor outreachend jongerenwerk Deze motie werd helaas verworpen.
Voor het maatschappelijk werk op de zeven GOA scholen hebben we voorgesteld een budget te reserveren voor ondersteuning van deze groep. Deze motie werd ook verworpen.

Namens de fractie Ed Sanders