Werkbezoek DSW

20 juni 2011

Werkbezoek DSW

Vrijdag zijn Danil Westhoek (onze fractievoorzitter) en ik op bezoek geweest bij de DSW (sociale werkplaats). Daar hadden we een interessant gesprek met de directeur van de DSW over de komende bezuinigingen en wat deze voor de DSW gaan betekenen en een nog interessantere rondleiding door het bedrijf waarbij we konden zien wat voor werk de mensen daar doen en met wat een voortreffelijke inzet ze dat doen.

Als je hier niet een keer rond loopt heb je geen enkel idee wat zich daar afspeelt. Allemaal mensen die werk doen wat ik echt niet zou kunnen. Sommige waren bezig met het draaien van piepkleine moertjes om schroefjes heen, als ik zoiets doe dan kruip ik meer over de grond om de moertjes te zoeken dan dat er moertjes om de schroefjes terecht komen. andere waren bezig om de kleine onderdeeltjes te solderen. Dan heb je nog de nuttige mensen die onze tijdschriften in folie verpakken zodat deze niet nat worden in de regen en nog heel veel meer zaken die wij maar heel normaal vinden als ze ergens op of in zitten maar waar we geen idee van hebben dat dit eigenlijk puur handwerk is.

De hele DSW wordt gerund op eigen krachten, van de kantine tot de schoonmaak en de receptie toe. Dan heb je nog de mensen die, zoals je dat noemt, gedetacheerd (uitgeplaatst) worden, ik had geen idee dat die mensen zo belangrijk voor het voortbestaan van de DSW zijn. Deze mensen zorgen dat er ook werk wordt gedaan wat een beetje winst oplevert zodat daarmee het voortbestaan van de DSW een klein beetje beter verzekerd is, petje af dus voor alle mensen in de groenvoorziening etc. Buiten dat zij zorgen dat ons groen er netjes uitziet en het zwerfvuil van de mensen die hun viezigheid zomaar op straat gooien opruimen zorgen ze dus ook nog voor hun collega's die wat meer beschermd moeten werken vanwege hun beperking.

Kortom wij zijn nu nog meer van mening dat er op zoiets als een sociale werkplaats niet bezuinigd mag worden, van geen enkele kant!. Hier zou juist meer geld in gestoken moeten worden om dit soort bedrijven nog sterker te maken en een nog veiligere plek voor diegene die vanwege hun beperking niet bij een "normale" (maar wat is normaal) werkgever kunnen werken maar zich op deze manier toch nuttig maken voor de maatschappij. Dus politici kom van je voetstuk af en ga eens een echt leuk werkbezoekje maken zodat je daarna weet waar je over praat en net als wij van de SP gaat beseffen dat je hierop niet mag bezuinigen.