Werkbezoek Stadsboerderij Oosterheem

15 juni 2010

Werkbezoek Stadsboerderij Oosterheem

Op zaterdag 13 juni ben ik samen met mijn kleinzoon Thomas op werkbezoek geweest bij kinderboerderij de Weidemolen in Oosterheem. Ik vond het een interessant bezoek. De boerderij is op een leuke doordachte manier opgezet, zowel bouwkundig alswel organisatorisch was ik onder de indruk. Ik vind dit een uitstekend voorbeeld van laagdrempelige recreatie voor diverse doelgroepen.

Op werkbezoek met een handjevol collega raads- en commisieleden

Tijdens de rondleiding werden ons diverse facetten in de opbouw getoond, zoals het zonnepanelendak waardoor de boerderij voor een groot gedeelte op eigen energie draait. Bovendien blijft er zelfs nog energie over die weer wordt aangekocht door Eneco en dus geld opbrengt. Het begroeide dak van de stallen staat niet alleen heel leuk maar heeft ook een temperatuur regulerende functie. Binnen in de stallen is het in de winter lekker warm en in de zomer koel. Onder het dak is rekening gehouden met de mogelijkheid dat vogels er heerlijk kunnen nestelen. Er is ook een bijenkast die gerund wordt door vrijwillige imkers waarmee samengewerkt wordt. Deze imkers verzorgen ook lessen voor de jeugd.

Er zijn allerlei dieren: koeien, waarvan de melk gebruikt wordt voor het maken van kazen die ter plekke verkocht worden, schapen, varkens, kippen waarvan de eieren ook weer te koop zijn en natuurlijk de bekende knuffeldiertjes, zoals konijnen en cavia's.

Er is een heel leuk klimrek voor kinderen met een glijbaan en zand waar heerlijk gespeeld kan worden. Er kan gepicknickt worden. Verder is er een avonturenpad (indianenpad) met de themas, vuur wat wordt gesymboliseerd door een kampvuurplaats, water, gesymboliseerd door een kreekje met meertjes, aarde, gesymboliseerd door bloemen en er is een plek waar met takken hutten gebouwd worden en waar een heuse totempaal staat.

Er is een prachtig gebouw wat zich uitstekend leent om er een restaurant van te maken, er moet alleen nog gewacht worden op een wijziging van het bestemmingsplan en dan kan de keuken ingericht worden. Het is de bedoeling dat de keuken en het restaurant door mensen met een verstandelijke beperking gerund wordt en dat de producten voor zover mogelijk van eigen bodem komen, zoals verse groente, aardappels, fruit, melk, boter, kaas en eieren. Kortom een project dat door de SP van harte toegejuicht wordt.