Een mooi plan, maar niet nu

20 november 2014

Een mooi plan, maar niet nu

Het stadhuis aan de Markt (en Stadhuisplein) staat inmiddels alweer 25 jaar. Op gebied van duurzaamheid scoort het laag. 25 jaar geleden was dat immers nauwelijks een issue. Het heeft wel tot gevolg dat bijvoorbeeld de energiekosten erg hoog zijn. De gemeente heeft vanwege bezuinigingen ook afscheid moeten nemen van een groot aantal ambtenaren dus het aantal lege werkplekken is aanzienlijk. Er zijn nog meer redenen, maar dit zijn wel de belangrijkste om te kijken of we daar niets aan kunnen doen, dacht ook de gemeenteraad in maart 2013 en vroeg het college eens te kijken naar manieren om kosten te drukken.

Het college heeft een budgetneutraal plan gemaakt (was een vraag van de raad in 2013) en daarnaast een plan dat ze zelf zelfs beter vinden. Beide plannen vragen rond de 20 miljoen euro aan investering en men denkt dat in 35 jaar terug te verdienen door lagere kosten en opbrengsten uit verhuur/verkoop van overtollige kantoorruimte. Een extern adviesbureau heeft naar de plannen gekeken en die stellen dat het mogelijk is dat de plannen haalbaar zijn, maar hebben ook hun bedenkingen op wat punten.

Maandag 17 november heeft de commissie Samenleving met de wethouder gesproken. Het was zeker niet zo dat het voor iedereen duidelijk was wat nu de bedoeling was. Op mooie plaatjes werd ook het Stadhuisplein opgeknapt maar dat zit niet in die 20 miljoen. In de voorkeursvariant moet de Bibliotheek anderhalf miljoen meebetalen aan een verbouwing waar ze zelf niet om vragen. De raadszaal is pas een paar jaar geleden helemaal verbouwd, die is nog lang niet afgeschreven. De wethouder zegt zijn uiterste best te doen om alles binnen het budget te realiseren maar de praktijk laat zien dat overheidsprojecten wel een uit het budget lopen. Nu al is bekend dat het Stadhuisplein opknappen niet in die 20 miljoen zit maar nog eens 3 tot 5 miljoen extra kan gaan kosten.

Dit komt allemaal in dezelfde maand waarin de gemeente Zoetermeer flink in de thuiszorg heeft gehakt en nog moet kijken hoe ze de tekorten op de werkgelegenheid moeten gaan opvangen. Volgens de SP kunnen we ook bezuinigingen halen door bijvoorbeeld nu al de lampen door LED-verlichting te vervangen en de verwarming in de lege kantoorruimte uit te draaien. We zijn nog niet overtuigd van het nut van de investering. Maar als we nu iets moeten zeggen, zeggen we: “Een mooi plan. Maar niet nu”.