Werkbezoek afdeling SBU

15 juni 2011

Werkbezoek afdeling SBU

Vandaag ben ik samen met mijn collega's Jan Velner en Simone Buijtendijk op werkbezoek geweest bij de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU). Eerder heeft de SP al gemeld dat het college van B&W voornemens is om deze afdeling op te heffen en de werkzaamheden naar de markt te verplaatsen. Eerst mochten de ambtenaren niet met de raadsleden spreken over dit voornemen van het college van B&W. Dit mocht nu dus gelukkig toch wel.

Eerst hebben de ambtenaren de aanwezige raadsleden genformeerd wat hun mening is over het opheffen van hun afdeling. Zij zijn hier geen voorstander van. En dat is natuurlijk ook wel logisch, hun baan staat immers op de tocht. Maar de ambtenaren hebben hier ook goede argumenten voor. Volgens het college van B&W kan de markt het allemaal veel goedkoper. Middels een aantal simpele berekeningen toonden de ambtenaren van de afdeling SBU aan dat de markt het echt niet veel goedkoper kan, zonder dat er sprake is van verlies van kwaliteit.

Een simpel voorbeeld maakt het voor u misschien ook wat inzichtelijker. Voorheen kocht de gemeente straatnaamborden en verkeersborden in van een marktpartij. Een gemiddeld bord kostte toen 375,-. Sinds een jaar maakt de afdeling SBU de borden zelfs. Nu kost een bord nog gemiddeld 30,-. Een groot verschil. En dan zou de markt het allemaal wel goedkoper kunnen. Gelooft u dat nog na bovenstaande berekening?

Na de presentatie kregen we een rondleiding langs alle onderdelen van de afdeling SBU. Zo hebben we kunnen zien hoe makkelijk het is om een straatnaambord te maken. Ook hebben we de verschillende voertuigen die deze afdeling rijk is kunnen bezichtigen. En ik en mijn collega Jan Velner zochten het ook nog even hogerop in de liftwagen waarmee bomen worden onderhouden.

Voor de SP was het eigenlijk al duidelijk, maar na deze presentatie is het nog duidelijker geworden dat deze afdeling binnen de gemeente niet opgeheven moet worden en al helemaal niet in de markt gezet moet worden. Dit kan misschien wel goedkoper zijn, maar dan gaan wij als inwoners het zeker merken aan de kwaliteit van de geleverde service. Daarnaast zijn er veel ambtenaren binnen deze afdeling die al heel wat dienstjaren achter de rug hebben. Deze trouwe ambtenaren gaan we nu toch niet de laan uit sturen?