Glasvezel voor Zoetermeer

31 mei 2011

Glasvezel voor Zoetermeer

Zoetermeer heeft zich ooit geprofileerd als ICT stad. De meningen zijn er over verdeeld of Zoetermeer nu ooit een echte ICT stad is geweest. Persoonlijk ben ik van mening dat Zoetermeer op het gebied van ICT altijd een beetje achter de feiten aan loopt.

De internettechnologie is de laatste jaren in sneltreinvaart gegroeid. Een paar jaar geleden keken we alleen nog maar websites via het internet. Inmiddels bellen, mailen en kijken we televisie over het internet in zeer hoge kwaliteit.

Echter, de grenzen van de bekabeling in de grond zijn bereikt. Digitale technologie blijft maar verbeteren, maar de fysieke bekabeling gaat de belemmerende factor worden. Daarom moet de fysieke (koper) bekabeling vervangen worden door glasvezelbekabeling. Glasvezel kan veel meer bandbreedte aan. Bedrijven als KPN staan niet te springen om deze slag te gaan maken, omdat dit een flinke investering vergt. Uit bronnen heb ik inmiddels vernomen dat het nog wel enkele jaren zal duren voordat Zoetermeer aan de beurt is.

Daarom is er een initiatief voor en door de inwoners van Zoetermeer gestart om de aanleg van glasvezel te versnellen. Onder de naam Fiberpoint Zoetermeer probeert deze stichting mensen te enthousiasmeren om voor glasvezel te kiezen. Als er voldoende aanmeldingen zijn zal de stichting in gesprek gaan met kabelmaatschappijen om glasvezelverbindingen tot aan de voordeur te realiseren.

Meer informatie? Kijk op de website van Fiberpoint Zoetermeer: www.fiberpoint-zoetermeer.nl.