Werkbezoek STAK

29 september 2010

Werkbezoek STAK

Dinsdagavond 28 september heeft de raadscommissie samenleving een bezoek gebracht aan STichting AKtiviteiten verstandelijk gehandicapten (STAK). De STAK is een vrijwilligersorganisatie opgezet en geheel gerund door vrijwilligers. De STAK houdt zich al meer dan 30 jaar bezig met vrijetijdsactiviteiten voor verstandelijk en meervoudig gehandicapten die woonachtig zijn in Zoetermeer en omstreken.

Raads- en commissieleden zitten klaar voor de presentatie

De reden van het werkbezoek was om de (nieuwe) raads- en commissieleden kennis te laten maken met de STAK. Maar de vrijwilligers en reguliere bezoekers van de STAK lieten ook al doorschemeren dat de huidige locatie te klein begint te worden. Voor sommige activiteiten bestaat er zelfs al een wachtlijst, omdat er gewoonweg te weinig ruimte is om de activiteit plaats te laten vinden. Er is aangegeven dat er op dit moment gewerkt wordt aan een beleidsplan, dat nog eind dit jaar zal worden aangeboden aan de gemeenteraad. Hierin zal onder andere het ruimtegebrek aan de orde komen.

Vaste bezoekers van de STAK aan het verven

Het is mooi om te horen en vooral ook om te zien hoeveel vrijwilligers er actief zijn bij de STAK. Het aantal vaste bezoekers ligt rond de 230. Het aantal vrijwilligers ligt rond de 110. Gelet op het aantal bezoekers kan er dus gesteld worden dat er op elke twee bezoekers n vrijwilliger is. Op mijn vraag of de vrijwilligers hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de (nabije) familie van de bezoekers werd geantwoord dat dat niet het geval is. Maar ongeveer 50% van de vrijwilligers is te linken aan een bezoeker. De overige 50% is op n of andere reden in aanraking gekomen met de STAK en op deze wijze vrijwilliger geworden. Vooral dat laatste doet mij deugd. Want dat geeft toch duidelijk aan dat er nog voldoende mensen zijn die zich maatschappelijk in willen zetten voor hun medemens.

Vaste bezoekers van de STAK bezig met muziek te maken

De SP ziet het beleidsplan van de STAK graag tegemoet. Ondanks de moeilijke tijd waarin we ons op dit moment bevinden moet er serieus gekeken worden naar het probleem van het ruimtegebrek.