Het wordt allemaal goedkoper hoor mensen

28 september 2010

Het wordt allemaal goedkoper hoor mensen

Per 1 januari 2006 werd ons huidige zorgstelsel van kracht. De ziekenfondsen verdwenen en de hele ziekenzorg werd overgeheveld naar de particuliere markt. De overheid verloor hiermee vrijwel alle controle over de gezondheidszorg. Volgens oud VVD minister Hoogervorst zou de markt er wel even voor zorgen dat de kosten in de zorg om laag zouden gaan. Dit zou voor alle burgers financieel gunstig uitpakken. Het wordt allemaal goedkoper hoor mensen

Vandaag maakt verzekeraar DSW bekent dat de basisverzekering voor volgend jaar maar liefst 114 euro hoger zal zijn dan dit jaar. Dus wat merken we nu als burger, bijna vijf jaar na de invoering van het nieuwe zorgstelsel? Dat onze portemonnee steeds maar leger raakt. Het aantal wanbetalers stijgt, een duidelijk signaal dat de mensen de kosten voor de zorgverzekering niet meer kunnen opbrengen.

En is de zorg toegenomen? Nee, die is alleen maar afgenomen. Het basispakket wordt jaarlijks uitgekleed. Zorgverzekeraars hebben bakken met geld nodig voor dure reclamespotjes om mensen naar zich toe te lokken. Zorgverzekeraars sluiten nutteloze deals af om goedkoper naar een pretpark of en ander leuk uitje te kunnen. Maar als je nou net dat specifieke medicijn nodig hebt dan wordt dat niet meer vergoed, want de verzekeraar heeft daar helaas geen goede deal voor afgesloten.

Ik daag diegene uit die mij kan uitleggen wat de markt voor goeds heeft gebracht in ons huidige zorgstelsel.