Open brief aan D66

6 juli 2010

Open brief aan D66

Geachte heer drs. ing. R.C. Paalvast,

Middels deze open brief richt ik mij tot uw partij, Democraten '66. Tijdens de raadsvergadering op 1 juli j.l. heeft uw wethouder, dhr. P. Smit, aangegeven unaniem te zijn voorgedragen tot burgemeester van de gemeente Oldambt. Dit zal betekenen dat hij zijn functie als wethouder van Zoetermeer neer zal leggen. Ik wil u vragen uw verantwoordelijkheid te nemen ten aanzien van de stad en daarom met het oog op de komende bezuinigingen geen nieuwe wethouder voor te dragen. Dit zal flink bijdragen aan het bedrag dat de komende jaren bezuinigd zal moeten gaan worden.

Zoals in het coalitieakkoord valt te lezen moet er structureel 17,5 miljoen euro bezuinigd gaan worden. Dit is een flink bedrag. Uw partij had de vorige periode ook al zitting in het college van B&W. En van de voorstellen vanuit dit toenmalige college van B&W was dat 5 wethouder voldoende zouden zijn om een stad als Zoetermeer te kunnen besturen. Als argument hiervoor is gegeven dat de stad van groeien naar beheren is overgegaan. Helaas bleek na de verkiezingen dat de partijen uit het oude college van B&W zichzelf niet aan dit voorstel hebben gehouden en zit Zoetermeer sindsdien alsnog met 6 wethouders.

U heeft op 24 juni 2010 uw steun uitgesproken voor het coalitieakkoord. U kunt hier vanuit uw volksvertegenwoordigende rol dan ook op toezien dat dit akkoord goed ten uitvoer wordt gebracht, ook wanneer uw partij geen wethouder levert. Er ontstaat dan een situatie van gedoogsteun, zoals dat bijvoorbeeld in Denemarken al jaren gebruikelijk is.

Ik ken D66 als een partij die verantwoordelijkheid durft te nemen. Ik roep u dan ook op om dit te bewijzen en aan onze inwoners van Zoetermeer te laten zien dat D66 juist in tijden van grote bezuinigingen verantwoordelijkheid durft te nemen. Ik ga er dan ook vanuit dat u geen nieuwe wethouder zult voordragen.

Met vriendelijke groet,
ing. W.D. Westhoek