Breedtesport vs leisure

29 juni 2010

Breedtesport vs leisure

Dat breedtesport (alle sport die niet-professioneel en niet op topsportniveau wordt beoefend) en leisure niet samen gaan bleek gisteren tijdens de raadsvergadering maar weer. Het Van Tuyllsportpark stond op de agenda. Reden hiervoor zijn de grootschalige plannen die er bestaan om dit sportpark om te toveren tot een waar pretpark. Het Van Tuyllpark moet namelijk nog meer Dutch Water Dreams achtige bedrijven gaan huisvesten. En dat dat op flinke spanning met de bestaande sportverenigingen staat bleek maar weer eens.

Keerpunt vs Dutch Water Dreams
Aquapark Keerpunt vs. Dutch Water Dreams

Om te beginnen verliest het park het groene karakter. Hoe mooi partijen als de VVD, het CDA, D66 en LHN het ook doen voorstellen, groen is de prijs van de rekening. Daken van gebouwen kunnen wel groen worden gemaakt, dat betekend dan nog niet dat er gewoon steen voor groen komt. Het Van Tullpark is een van de stadsparken die Zoetermeer rijk is. Met de grootschalige plannen voor dit gebied verdwijnt gewoonweg een stadspark uit Zoetermeer en komt er een attractiepark voor terug, waar hier en daar een sportverenigingen tussen zit.

Parkeren straks een probleem?

Naast het verlies van groen zullen al deze nieuwe activiteiten veel mensen van voornamelijk buiten Zoetermeer gaan trekken. En dat betekent meer verkeer en meer parkeerproblemen. Nu kunnen bezoekers van de diverse sportverenigingen nog gratis parkeren. Maar dat zal straks met de komst van deze activiteiten verleden tijd zijn. De VVD stelde voor om de ontsluiting zo aan te passen dat bezoekers direct naar het betreffende activiteit kunnen rijden en daar dan betaald moeten parkeren. Den bezoekers zien dan niet dat er ook nog elders gratis geparkeerd kan worden en dan is het probleem opgelost. De VVD geloofd waarschijnlijk in sprookjes. Maar als een gemiddelde Nederlander weet dat er elders dicht in de buurt gratis geparkeerd kan worden dan zal hij daar ook zeker gebruik van gaan maken. En moeten straks de bezoekers van de sportverenigingen de dupe worden van deze grootschalige plannen van de gemeente? Weg stimulans om deel te gaan nemen aan sport in verenigingsverband.

Als niet-woorvoerder op dit terrein heb ik kennis mogen nemen van mooie discussies over groencompensatie en parkeerproblemen. Mijn enige conclusie hieruit is dat breedtesport en leisure niet samen gaan. Mochten deze grootschalige plannen hun doorgang vinden dan weet ik zeker dat de sportverenigingen over een aantal jaar zijn weggepest uit het Van Tuyllpark.