Werkbezoek Resto VanHarte

28 mei 2010

Werkbezoek Resto VanHarte

Dinsdag 25 mei heb ik samen met SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen een werkbezoek afgelegd bij Resto VanHarte in de wijk Buytenwegh. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen heb ik hier een debat gehad. Van een werkbezoek was het echter nog niet gekomen. De komst van Paulus Jansen naar Zoetermeer was een goede aanleiding om dit succesvolle project eens nader te bekijken.

Resto VanHarte is een buurtrestaurant waar mensen voor een klein bedrag een 3-gangenmenu kunnen krijgen. Resto VanHarte is echter meer dan een plek waar mensen uit de wijk kunnen gaan eten. Het is voornamelijk bedoeld als een ontmoetingsplek. Een plek waar buurtbewoners (van diverse afkomst) elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren.

Resto VanHarte draait voor een groot deel op vrijwilligers. De keuken van Resto VanHarte wordt bemand door jongeren die -vanwege diverse redenen- geen werk of opleiding volgen. Door een aantal weken mee te draaien in de keuken kunnen deze jongeren ervaring opdoen in de horeca met als doel om ze uiteindelijk door te laten stromen naar regulier werk of een opleiding.

Ik heb in februari van dit jaar mogen ervaren hoe gezellig het is om met totaal onbekende mensen aan n tafel te zitten en elkaar onder het genut van lekker eten beter te leren kennen. Je leert veel van elkaar en tevens ook van wat er zoal speelt in de wijk. Met dit werkbezoek heb ik ook vele vrijwilligers achter het project beter leren kennen. Ook de opzet van de keuken met de jongeren die op deze manier nog een kans krijgen om verder te gaan leren of een baan te zoeken maakt het concept eigenlijk drie vliegen in n klap: een ontmoetingsplek voor de wijk, mogelijkheid tot vrijwilligerswerk en begeleiding van jongeren.

Zie hier het verslag van Paulus Jansen.