Eten en debatteren bij Resto VanHarte

17 februari 2010

Eten en debatteren bij Resto VanHarte

Dinsdag 16 februari 2010 was ik samen met de andere lijsttrekkers om 17:00 uitgenodigd bij Resto VanHarte Buytenwegh om een hapje mee te eten met mensen uit de wijk Buytenwegh. Doel van de bijeenkomst was ten eerste om een lekker hapje te eten, welke is gemaakt en opgediend door vrijwilligers en studenten van het ID college. Als tweede was het vooral de bedoeling om op een leuke wijze in contact te komen met de inwoners van de wijk Buytenwegh. En als laatste was het de bedoeling om in debat te gaan met de overige lijsttrekkers.

Onder leiding van Jan Jaap van der Wal werd er tussen iedere gang van de maaltijd een stelling voorgelegd aan de lijsttrekkers. En natuurlijk mochten de aanwezige buurtbewoners ook hun mening geven. Door de humoristisch wijze waarop Jan Jaap van der Wal de avond leidde zijn belangrijke thema's als sociale cohesie, eenzaamheid, zorg en veiligheid op een luchtige wijze aan de orde geweest.

Voor de SP zijn voorzieningen in de wijken en buurten van groot belang. Een voorziening zoals Resto VanHarte zou eigenlijk in ieder wijk moeten zijn. Het is een plek waar de inwoners van de wijk enkele keren per week tegen een schappelijke prijs gezamenlijk kunnen eten en heel belangrijk, contact met elkaar kunnen hebben. Daarnaast zijn er ook nog tal van hulpverleners aanwezig om mensen te helpen wanneer zij tegen een probleem aanlopen.

Daarnaast ziet de SP graag dat er veel meer speeltuintjes komen in de wijken, sportverenigingen weer meer in de wijken aanwezig zijn in plaats van aan de rand van de stad en komt de kleine detailhandel weer veel meer terug in de wijken en buurten. Dit zijn allemaal voorzieningen waar mensen elkaar treffen. En elkaar kunnen treffen is een belangrijke voorwaarde voor een leefbare en sociale stad.

Het was een leuke ervaring, eten en debatteren!