Bezuinigingen

24 februari 2010

Bezuinigingen

De komende vier jaar zullen de verschillen tussen de politieke partijen een stuk duidelijker worden. Dit heeft alles te maken met de bezuinigingen waar de nieuwe gemeenteraad mee te maken zal krijgen. In 2013 moeten we het als Zoetermeer met 20 tot 25 miljoen euro minder per jaar doen. Dat betekent keuzes maken. Welke keuzes de SP Zoetermeer zal maken worden hieronder nader uiteengezet.

Waar wil de SP Zoetermeer absoluut niet op bezuinigen?

Ondersteundende voorzieningen
De SP Zoetermeer zal absoluut niet bezuinigen op ondersteunende voorzieningen voor mensen met een laag inkomen. Deze groep mensen heeft de afgelopen jaren al veel te veel in moeten leveren. Mensen die een bijstand ontvangen moeten, indien mogelijk, begeleid worden naar werk met een normaal salaris. En niet met behoud van uitkering, waar partijen als de PvdA, D66, CDA en VVD een voorstander van zijn. De SP vindt dat iedereen volwaardig mee moet kunnen doen in de samenleving. Mensen die een laag inkomen hebben moeten worden ondersteund. Mensen die werken horen een normaal salaris te verdienen. Alleen dan kan je spreken over het volwaardig meedoen in de samenleving.

Menselijke maat moet weer terug in de zorg
De zorg is de afgelopen jaren verkocht aan de markt. De gevolgen zijn inmiddels duidelijk, zorg is een product geworden en concurrentie en winst spelen een belangrijke rol bij de instellingen die de zorg moeten verlenen. De SP Zoetermeer wil een einde maken aan de marktwerking in de zorg. Op gemeentelijk niveau kan dat door de thuiszorg niet meer aan te besteden. Inzet van de uitvoering van de thuiszorg in Zoetermeer is samenwerking tussen de diverse zorgaanbieders. Daarnaast moet de zorg weer georganiseerd worden op wijk en buurt niveau. De zorgverleners moeten de clinten kennen en weten wat er speelt. Alleen met deze aanpak kan de zorg weer menselijk worden.

Meer betaalbare woningen
Zoetermeer moet een stad zijn waarin iedereen fijn kan wonen. Jongeren trekken nog te vaak weg uit de stad, vanwege het gebrek aan betaalbare jongerenwoningen. Een stad die ook in de toekomst sterk wil blijven moet ervoor zorgen dat de jongeren juist in de stad kunnen blijven wonen! Ook steeds meer ouderen moeten noodgedwongen de stad verlaten omdat zij niet draagkrachtig genoeg zijn om een woning in Zoetermeer te kunnen betalen. De komende jaren zal Zoetermeer alleen maar meer vergrijzen. Dus er moeten nodig voldoende betaalbare woningen komen voor ouderen. Deze dienen van kleinschalige opzet te zijn. Grote woontorens waar ouderen met zijn alleen op elkaar zitten zijn wat de SP Zoetermeer betreft uit den boze! Hierover zullen duidelijke afspraken gemaakt gaan worden met de woningbouwcorporaties.

Waar wil de SP Zoetermeer dan wel op bezuinigen?

Stadspromotie
Er wordt veel belastinggeld uitgegeven aan stadspromotie. Wat de SP Zoetermeer betreft weggegooid belastinggeld. Een goede stad verkoopt zichzelf. Als inwoners goed kunnen wonen, werken en recreren in de stad dan zijn zij al voor een groot deel tevreden. Daarnaast betekent stadspromotie dat gemeenten met elkaar aan het concurreren zijn. Een hele rare gedachte, want overheden zijn er juist voor de mensen. Overheden zouden daarom niet moeten concurreren, maar juist samen moeten werken.

Geen prestigeprojecten
Projecten om Zoetermeer op te kaart te zetten, zogenaamde prestigeprojecten, vinden niet plaats in Zoetermeer. Dit is in het verlengde van de stadspromotie. Het is onnodig belastinggeld verspillen.

Raad bezuinigd op zichzelf
Daar waar de besluiten worden genomen moet ook het goede voorbeeld gegeven worden. De SP Zoetermeer heeft tijdens de begrotingsbehandeling in november 2009 voorgesteld dat de raad 20% gaat bezuinigen op haar uitgaven. Dit voorstel is niet aangenomen. Een meerderheid van de gemeenteraad is blijkbaar niet bereid om zelf ook een bijdrage te leveren aan de bezuinigingen. De 20% bezuiniging denkt de SP te vinden in de vergoeding van de raadsleden, welke bijna een normaal salaris bedraagt! Ook kan de bezuiniging gevonden worden door als raad geen buitenlandse reizen meer te maken. Tevens moet er veel meer genvesteerd worden in ICT. Door ICT veel meer en beter in te zetten kan op den duur veel geld bespaard worden doordat papier grotendeels overbodig raakt.

Marktwerking publieke diensten terugdraaien
Daar waar publieke diensten aan de markt zijn gegeven wil de SP Zoetermeer deze weer in gemeentelijke handen hebben. Een groot deel van de groenvoorziening in Zoetermeer is uitbesteedt. Ook het helpen van inwoners in de bijstand aan een baan verloopt vaak via commercile rentegratiebureaus. Daar waar iets aan de markt is overgelaten geldt dat er winst gemaakt moet worden. Winst op publieke diensten betekent onnodige verspilling van belastinggeld. Met het terugdraaien van de marktwerking in de publieke diensten slaan we twee vliegen in n klap: de regie op de kwaliteit is weer in gemeentelijke handen en het winstoogmerk is verdwenen.

Geen staatssteun aan commercile bedrijven
De SP Zoetermeer zal in geen enkel geval staatssteun verlenen aan commercile bedrijven. Het huidige college van B&W heeft vorig jaar 200.000 aan belasting kwijtgescholden voor Dutch Water Dreams. (DWD) DWD is geen voorziening ten gunste van alle inwoners van Zoetermeer. Het dient daarom geen enkel maatschappelijk belang. Bij commercile bedrijven geldt nu eenmaal een ondernemersrisico. Als het goed gaat wordt er winst gemaakt. Gaat het slecht dan hoort dat ook bij het risico. De SP Zoetermeer zal deze bedrijven niet ondersteunen met belastinggeld van de inwoners wanneer het slecht met ze gaat.

Waar denkt de SP nog meer geld vandaan te halen?

Belastingen voor inwoners/ondernemers die minder maatschappelijk bezig zijn
Er hoeft niet alleen maar gesneden te worden in het beleid, er kan ook nog naar nieuwe bronnen van inkomsten gezocht worden. De SP Zoetermeer heeft al eens voorgesteld om belasting te heffen op lichtreclame. Ook heeft de SP Zoetermeer al eens voorgesteld om belasting te heffen op leegstaande kantoren. (leegstandsbelasting) Beide belastingen zorgen voor inkomsten, maar kunnen ook het gedrag van inwoners/ondernemers stimuleren. Wanneer een ondernemer bijvoorbeeld de lichtreclame een groot deel van de nacht uitzet is dat ten eerste duurzaam en ten tweede is er 's nachts minder sprake van vervuiling van de openbare ruimte. Ook leegstandsbelasting kan er toe leiden dat kantoren minder lang leeg staan. Zo wordt er zo efficint mogelijk gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte in de stad. Zij die er bewust voor kiezen minder maatschappelijk verantwoord te handelen zullen hiervoor wat de SP Zoetermeer betreft ook voor moeten opdraaien.

Sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
De SP Zoetermeer heeft solidariteit hoog in het vaandel staan. Daarom wordt de OZB en de rioolbelasting wat ons betreft ook gend op basis van de waarde van een woning. Dit is de meest eerlijke manier van het uitvoeren van het principe 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten'. Zo ondersteunen de inwoners met een hoog inkomen de inwoners met een lager inkomen, zodat iedereen uiteindelijk volwaardig mee kan doen in de samenleving.