Samenwerking tegen verruiming koopzondagen

1 december 2009

Samenwerking tegen verruiming koopzondagen

Het college van B&W heeft het voornemen om het aantal koopzondagen in Zoetermeer te verruimen. De winkeltijdenwet maakt het mogelijk om gebieden die aantoonbaar toeristisch zijn de mogelijkheid te bieden meer dan 12 koopzondagen toe te staan. Het college van B&W is van mening dat Zoetermeer met de 'Big Five' (Snowworld, Dutch Water Dreams, Ayars Rock, Burggolf en Silverdome) een toeristische stad is. De SP is geen voorstander van verruiming van het aantal koopzondagen en vindt het argument van het college van B&W dat heel Zoetermeer als toeristisch gebied moet worden verklaard wat ver gaan. Verruiming van het aantal koopzondagen zal alleen maar leiden tot oneerlijke concurrentie tussen grote en kleine ondernemers. Grote ondernemers hebben de financile en personele middelen om op zondag op te zijn. Kleine ondernemers hebben dit over het algemeen niet.

Afgelopen zaterdag hebben een aantal leden van de SP en een aantal leden van de Christenunie/SGP samen enqutes afgenomen onder de winkeliers van de Dorpsstraat en het Stadshart naar aanleiding van het voornemen van het college van B&W om het aantal koopzondagen uit te breiden. Maar 18% van de winkeliers steunt het voorstel van het college van B&W om meer koopzondagen toe te staan. Van de ondervraagde winkeliers geeft 9% aan meer omzet te maken door de aanwezigheid van de 'Big Five' in Zoetermeer. Een duidelijk signaal vanaf de winkeliers.

Actie tegen verruiming koopzondagen
Enquteren bij Snowworld

Later op de dag zijn ook enqutes gehouden onder bezoekers van Snowworld en Dutch Water Dreams. Aan de bezoekers is onder andere gevraagd of zij Zoetermeer een toeristische stad vinden. Van de ondervraagden beantwoord 17% deze vraag positief. Vele geven aan dat omliggende steden zoals Leiden, Den Haag en Rotterdam veel toeristischer zijn en dat zij voornamelijk naar deze steden gaan om te winkelen. Op de vraag of men zou gaan winkelen na een bezoek aan de n van de 'Big Five' attracties als de winkels open zouden zijn antwoord maar 10% positief.

Deze paar resultaten van de gehouden enqutes spreken al voor zich. Er is geen draagvlak onder de ondernemers. De bezoekers van de 'Big Five' hebben duidelijk geen behoefte om na hun bezoek nog te gaan winkelen.

Het is leuk dat uit onverwachte hoek samenwerking is gekomen. De wijze waarop de SP normaliter actie voert is niet die van de ChristenUnie/SGP. Toch blijkt samenwerking wel degelijk mogelijk als de belangen hetzelfde zijn!

Actie tegen verruiming koopzondag
Enquteren bij Snowworld

Vanavond wordt het voorstel voor verruiming van het aantal koopzondagen besproken in de raadscommissie Samenleving. Deze begint om 20:00 en vindt plaats in de raadzaal van het Stadhuis, ingang markt 10.