Waar zijn de oppositiepartijen?

10 november 2009

Waar zijn de oppositiepartijen?

Tijdens het eerste deel van de behandeling van de begroting 2010-2013 van de gemeente Zoetermeer hebben alle politieke partijen hun reactie gegeven op de begroting. Na alle fracties gehoord te hebben vraag ik mij af, zo net voor de verkiezingen, waar de oppositiepartijen zijn gebleven. Daar waar de SP in haar betoog duidelijk heeft aangegeven niet te willen bezuinigen op sociale voorzieningen, zorg en onderwijs en te willen investeren in wonen, werk en recreatie, hebben de andere oppositiepartijen het college van B&W nog net niet gevraagd te blijven zitten na de gemeenteraadsverkiezingen die in maart 2010 zullen plaatsvinden.

De Lijst Hilbrand Nawijn heeft in haar betoog alle wethouders een rapportcijfer gegeven. Op n onvoldoende na (voor CDA wethouder Frank Speel) kregen alle collegeleden een ruime voldoende. Ook gaf de Lijst Hilbrand Nawijn aan dat het college altijd netjes naar de raad heeft geluisterd.

GroenLinks, die tijdens begrotingsbehandelingen altijd uitgesproken is over natuur, milieu en duurzaamheid, heeft deze keer geen woord gesproken over deze thema's. Eigenlijk heeft GroenLinks helemaal geen eigen keuzes gemaakt. Groenlink heeft haar reactie gegeven over de 10 voorstellen van het college van B&W en bij 95% van de voorstellen was GroenLinks het eens met het college van B&W.

Leefbaar Zoetermeer dacht waarschijnlijk dat de eerste termijn van de raad op 5 december zou plaatsvinden. Door middel van een rijmpje liet de partij blijken het op grote lijnen eens te zijn met het door het college van B&W gekozen beleid en de keuzes die er worden gemaakt om te bezuinigen.

Alleen de fractie van de ChristenUnie/SGP was in haar bijdrage nog enigszins fel tegen het college van B&W. Onder andere op het voornemen van het college van B&W om toe te staan dat winkels iedere zondag open mogen zijn.

Helaas moet ik concluderen dat de SP als oppositiepartij dus vrij alleen staat in het oppositie voeren. Tijdens bezuinigingen moeten er juist duidelijke keuzes gemaakt worden. Dit is het moment voor politieke partijen om een duidelijke keuze te maken. Aanstaande donderdag zal het begrotingsdebat verder gaan. Ik ben benieuwd of er dan meer oppositie zal zijn.