Verkeerssituatie Bleiswijkseweg

18 mei 2009

Verkeerssituatie Bleiswijkseweg

Sinds 16 mei j.l. is het niet meer mogelijk om via de Bleiswijkse weg de Oostweg te bereiken. Het gaat hierom een proef van 2 maanden. Alleen verkeer dat naar Den Haag (A12) moet kan nog via de Bleiswijkseweg. Verkeer dat naar Utrecht (A12) moet zal via het Maximaplein moeten rijden. Verkeer naar de wijk Rokkeveen of het industriegebied Lansinghage moet eveneens via het Maximaplein of via de spoorwegovergang bij de Nutricia.

Gewijzigde verkeerssituatie

Het is niet de eerste keer dat de verkeerssituatie rondom de Bleiswijkseweg aan de orde is. Een aantal jaar geleden presenteerde de SP al een plan om, met name vrachtverkeer, niet meer via de Bleiswijkseweg te laten rijden. Recentelijk is het ook weer aan de orde geweest na een dodelijk ongeval op de Karal Doormanaan.

Deze proefopstelling is niet de oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Als we het aspect duurzaam introduceren betekend het voor een flink aantal bewoners van de wijk dorp dat zij om moeten rijden om de rondweg te bereiken. En dat is natuurlijk niet goed voor ons milieu. Daarnaast zie ik in deze proef geen oplossing maar een verplaatsing van het probleem naar de Van der Hagenstraat, waar de auto's nu in de file staan. Het enige voordeel aan deze opstelling is de afname van de verkeersoverlast aan de Bleiswijkseweg, wat een verbetering is voor de bewoners aan de Bleiswijkseweg.

Laten we hopen dat het college van B&W het eerdere voorstel van de SP niet vergeten is en ook deze oplossing serieus zal meenemen in het bredere mobiliteitsplan van de wijk dorp. Een groot voordeel van het voorstel van de SP is dat hierin ook rekening gehouden is met afname van vrachtverkeer op belangrijke doorgaande fietsroutes. Dat is niet het geval in deze proefopstelling.