Veiligheid in de stad

17 mei 2009

Veiligheid in de stad

Veiligheid is de laatste tijd regelmatig onderwerp van gesprek in de gemeenteraad. De veiligheid van de stad in zijn algemeenheid, maar ook de veiligheid bij sportvereniging, scholen, gemeentelijke accommodaties, etc. Vaak eindigt de discussie in het wel of niet invoeren van cameratoezicht.

Maar de veiligheid in de buurt kan ook op makkelijkere manieren verbeterd worden. Als simpel voorbeeld neem ik het bushokje bij mij in de straat. (Karel Doormanlaan, wijk: dorp) Ongeveer 4 weken geleden is dit bushokje slachtoffer geworden van vandalen. De ruit is eruit geslagen en een deel van het bushokje is in de brand gestoken. Nu, 4 weken later, ziet het bushokje er nog steeds afgetakeld uit.

Door snel en adequaat te reageren op dergelijke vernielingen kan de wijk al een stuk leefbaarder worden gehouden. Een bushokje dat er op deze wijze bij staat zorgt sneller voor een minder veilig gevoel, zeker als iemand het bushokje later op de avond passeert.

Dit is maar een heel simpel voorbeeld van hoe het gevoel van veiligheid vergroot kan worden.

Brandschade bushokje