buurten in Vlissingen

18 april 2009

buurten in Vlissingen

Vandaag vond de halfjaarlijkse regioconferentie plaats. Deze keer in het Arsenaaltheater te Vlissingen. Een lange treinreis, maar dan zie je wel weer eens een ander deel van Nederland! Ter bespreking lag onder andere voor de visie van de SP op de buurten.

Station Vlissingen

In het onderwijs, de zorg of het werk zijn mensen tegenwoordig alleen nog maar een nummer. De menselijke maat moet weer terug. Dat kan alleen maar als we de schaalvergroting los gaan laten en ons weer gaan richten op de buurt. Alles moet weer kleinschaliger worden georganiseerd om de menselijke maat terug te krijgen.

Voorzieningen verdwijnen al jaren uit de buurt. Om een levendige buurt te hebben moeten er voldoende voorzieingen zijn, waar mensen elkaar tegenkomen. Op deze wijze wordt de betrokkenheid bij de buurt, wijk en zelfs stad veel groter en kijkt men weer naar elkaar om.

De diverse voorstellen om de buurt weer het middelpunt te maken zijn met de diverse SP afdelingen besproken. Naar voren is gekomen dat ieder dorp of stad met eigen problemen zit. De voorstellen van de SP zijn geen blauwdruk, maar dienen vooral als handreiking tot het komen van maatwerk. Van belang hierin is dat wanneer buurtbewoners iets willen het ook moet kunnen.

Op weg naar het Arsenaaltheater

Naast dit onderwerp is het ook goed om eens per jaar de collega SP-ers uit de afdelingen van Zuid-Holland en Zeeland te spreken. Je leert toch altijd weer van elkaar!

Zie het document 'de buurt, de schaal van de toekomst' voor al onze voorstellen voor een menselijkere en sterke buurt.