Bijeenkomst met vrijwilligers

17 april 2009

Bijeenkomst met vrijwilligers

Afgelopen dinsdagmiddag vond er in de Sniep een bijeenkomst plaats met vrijwilligers van diverse welzijnsorganisaties. Aan het eind van de middag konden de vrijwilligers in gesprek gaan met gemeentraadsleden. Ik was, samen met Ans Nieuwenhuizen, namens de SP aanwezig. Opvallend was het weinige aantal raadsleden dat aanwezig was om in gesprek te gaan met de vrijwilligers. Ans en mijzelf meegerekend waren het er 6!

Ik nam samen met Jan Nieuwlaat (LHN) deel aan de discussie om het de vrijwilligers makkelijk te maken. Doel van de discussie was te bespreken tegen welke overbodige bureaucratie de vrijwilligers aanlopen. Al snel bleek uit de discussie dat de vrijwilligers eigenlijk nauwelijks "overbodige" regelgeving kennen.

WMO bijeenkomst
Foto: J. van Es

De discussie ging daarom al snel richting de vraag hoe meer vrijwilligers te werven zijn enmet name hoe vrijwilligers te behouden zijn. Een belangrijk punt dat hieruit naar voren kwam is de wijze van het werven van vrijwilligers. Dit zou veel positiever kunnen. Nu wordt er nog te veel de nadruk gelegd op het feit dat er "te weinig" vrijwilligers zijn. Juist de voordelen van het doen van vrijwilligerswerk zouden onder de aandacht gebracht moeten worden.

WMO bijeenkomst
Foto: J. van Es

Er was helaas wat weinig tijd (driekwartier) om echt in gesprek te gaan met de vrijwilligers. Ondanks dat zijn er toch heel wat zinvolle suggesties gedaan die ik mee terug zal nemen en zal inbrengen als er in Zoetermeer het vrijwilligersbeleid aan de orde komt.