h

Of is het toch de markt....

9 maart 2009

Of is het toch de markt....

...die de zorg kapot maakt?

Na bijna een dag moeite te hebben gedaan om contact te krijgen met de zorgaanbieder waar ik afgelopen zaterdag veel klachten over heb ontvangen vond ik het maar eens tijd mijn ervaring van de dag middels een blog kenbaar te maken. Het artikel was nog niet vers van de pers of ik werd teruggebeld door de betreffende zorgaanbieder. Een goed gesprek gehad van ruim een half uur waarin wel wat harde woorden over en weer zijn gegaan, maar waar wel een hele duidelijke conclusie uit getrokken kan worden: het is niet zo zeer de zorgaanbieder die de zorg kapot maakt, nee, het is de markt die de zorg kapot maakt.

De klachten over de zorgaanbieder waren geheel gegrond, dat gaf de medewerker ook eerlijk toe. En het feit dat ze niet telefonisch bereikbaar waren komt omdat de telefooncentrale vandaag is omgezet, maar dat er bij deze werkzaamheden wat fout is gegaan.

De zorgaanbieder gaf aan dat het overnemen van de gegevens van de oude zorgaanbieders volledig fout is gegaan. Men had ingeschat dat dit makkelijk n op n overgenomen kon worden, maar dat bleek in de praktijk niet echt te werken. Gevolg hiervan was dat er clinten zonder hulp hebben gezeten, thuiszorgmedewerkers zijn ingezet die niet meer werkzaam zijn en thuiszorgmedewerkers die wel ingepland zijn, maar niet als personeel bekend zijn. Dit laatste heeft weer geleid tot het feit dat er thuiszorgmedewerkers zijn die al enige tijd geen salaris hebben ontvangen.

De informatievoorziening naar zowel clinten als medewerkers zal sterk gaan verbeteren en iedereen krijgt nog deze week een brief met nadere informatie, zo wist de medewerker mij te verzekeren. Het was een goed gesprek en de zorgaanbieder was in ieder geval eerlijk en ontkende geen van de klachten die ik aangaf. Ik heb aangegeven dat ik hoop dat hetgeen mij is toegezegd ook uitgevoerd zal worden en dat ik dus zeer snel verbetering moet zien bij de zorgaanbieder.

Ook hier bij dit praktijkvoorbeeld wordt weer goed duidelijk dat het nog niet zo zeer de zorgaanbieder is die de zorg kapot maakt (hoewel de wijze van bedrijfsvoering natuurlijk wel van invloed kan zijn), maar dat het de markt is die gewoon niet werkt. Iedere keer moeten er weer verplicht, door middel van Europese aanbestedingen, contracten worden afgesloten met zorgaanbieders. Zorgaanbieders komen en gaan. Iedere keer moeten de gegevens van de clinten en thuiszorgmedewerkers van de ene naar de andere zorgaanbieder. En dan blijkt weer dat de gegevens niet zo makkelijk uitwisselbaar blijken te zijn, met alle gevolgen van dien.....

U bent hier