h

Deze thuiszorgaanbieder maakt de zorg kapot!

9 maart 2009

Deze thuiszorgaanbieder maakt de zorg kapot!

Ik heb er op dit moment moeite mee niet de naam te noemen van de zorgaanbieder over wie onderstaande artikel gaat. Ik hou het even bij het feit dat het hier n van de 7 zorgaanbieders betreft waarmee de gemeente Zoetermeer een contract heeft voor de thuiszorg.

Afgelopen zaterdag (7 maart) stonden wij als SP met een kraam in het Stadshart. Ik heb de afgelopen twee maanden wisselende berichten ontvangen over de situatie in de thuiszorg. Daarom zijn we als SP Zoetermeer, net als 2 jaar geleden, een onderzoek gestart naar de situatie in de thuiszorg. En zorgaanbieder sprong er na twee uur staan in het Stadshart al direct uit. Deze zorgaanbieder heeft net zoveel klachten van clinten als van thuiszorgmedewerkers opgeleverd. Clinten krijgen geen hulp, kunnen de zorgaanbieder niet (telefonisch) bereiken en merken ook dat er uren in rekening worden gebracht die niet geleverd zijn. Personeel klaagt al over precies hetzelfde. Ook zij kunnen hun werkgever moeilijk bereiken, planning van werkzaamheden is er nauwelijks en ook zijn er thuiszorgmedewerkers die al enige achterstand hebben wat betreft de uitbetaling van hun salaris.

Omdat dit nogal zware klachten zijn probeer ik nu al vanaf vanochtend 9:00 de betreffende zorgaanbieder te bereiken voor commentaar. Het enige nummer waar naartoe gebeld kan worden is een 0900 nummer. Er staat bij dat er lokaal tarief in rekening zal worden gebracht. Echter krijg ik toch echt de melding dat het gesprek mij 10 cent per minuut kost! (hoezo lokaal tarief?) Vervolgens volgt er een keuze menu. Ik kies voor de optie "thuiszorg" en direct daarna krijg ik een ingesprekstoon. Dit een aantal uur geprobeerd te hebben ben ik een zoektocht gestart naar mogelijke andere telefoonnummers. Eerst maar eens bij de gemeente Zoetermeer informeren. Verschillende ambtenaren aan de telefoon gehad, maar het enige nummer dat men mij kan geven is het 0900 nummer. Wat wel opvalt is dat de meeste ambtenaren mij vertellen dat er vele klachten over de betreffende zorgaanbieder binnen komen. (Dus de klachten die ik zaterdag heb gehoord zijn ook bij de gemeente bekend!)

De ambtenaren van de gemeente Zoetermeer kunnen mij dus niet aan andere telefoonnummers helpen. Ook zij moeten dus zeker via het 0900 nummer communiceren met deze betreffende zorgaanbieder! Dan zal de communicatie wel niet optimaal zijn schat ik zo in. Ik dan toch maar weer dan 0900 nummer van die zorgaanbieder bellen en dan maar kijken of er achter een van de andere keuzes wel een kiestoon zit en ik dus een medewerker aan de lijn krijg. En ja, na twee pogingen krijg ik iemand van de administratie aan de telefoon. De betreffende persoon aan de telefoon begrijpt mijn vraag totaal niet, denkt, zelfs nadat ik al drie keer heb uitgelegd dat ik gemeenteraadslid in Zoetermeer ben, nog steeds dat ik een clint van de thuiszorg ben en dat ik een klacht wil indienen. Na nogmaals uitgelegd te hebben dat ik gemeenteraadslid in Zoetermeer ben en dat ik een aantal verontruste klachten heb ontvangen en hier graag commentaar van de zorgaanbieder op wil hebben krijg ik een mobiel telefoonnummer van iemand die mijn vragen wel zou kunnen beantwoorden. Ik heb dit nummer gebeld, krijg de voicemail, deze heb ik ingesproken en wacht tot op heden op een reactie.........

Bovenstaande ervaring schets ik niet zomaar. Het feit dat deze zorgaanbieder zo slecht te benaderen is geeft al aan hoe serieus het de zorg neemt. De klacht dat ze niet te bereiken zijn is bij deze dus al bevestigd. Maar dat baart mij juist alleen maar meer zorgen. Want dan zullen de overige klachten die ik heb ontvangen dus ook wel op enige waarheid berusten.

Ik wacht geduldig af of ik nog teruggebeld zal worden door de zorgaanbieder. Ondertussen gaan er heel wat technische vragen naar het college van B&W over de afspraken die er zijn gemaakt met de zorgaanbieders. Want de zorgaanbieder die in dit artikel bedoeld wordt moet hoe dan ook op haar verplichtingen worden gewezen. En als zij deze niet blijkt na te komen zullen hier sancties aan moeten worden verbonden. Nu hoop ik maar dat het college van B&W ook voldoende afspraken heeft gemaakt in de contracten met de zorgaanbieders. Want zorgaanbieders zoals ik hierboven heb geschetst maken de zorg alleen maar kapot!

U bent hier