h

Het WMO Loket, een uitkomst of een drama?

10 januari 2009

Het WMO Loket, een uitkomst of een drama?

Sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) per 1 januari 2007 is de gemeente verplicht n loket te hebben waar mensen terecht kunnen met vragen over zorg, welzijn en wonen. Het loket wordt voor een groot deel gebruikt door mensen die voorzieningen nodig hebben om zelfstandig te kunnen blijven functioneren. Denk hierbij aan het aanvragen van huishoudelijke hulp, het aanvragen van een scootmobiel en huisaanpassingen.

Het uitgangspunt van het WMO loket is er n die de SP zeer aanspreekt. En duidelijk punt waar mensen met vragen terecht kunnen die vaak veel samenhang met elkaar hebben. Tevens hoeft men niet telkens meer dezelfde informatie te geven, omdat deze na het n keer verstrekken van de informatie bij de gemeente bekend hoort te zijn.

Maar is het WMO loket, nu 2 jaar na opening, een uitkomst of een drama? Ik ontvang zeer uiteenlopende reacties van mensen die n of meerdere keren met het WMO loket contact hebben opgenomen dan wel fysiek hebben bezocht. Positieve reacties zijn vooral dat het loket goed te bereiken is, zowel telefonisch als fysiek en dat men niet verschillende malen wordt doorverbonden voordat iemand aan de telefoon is die de vraag kan beantwoorden.

Negatieve reacties zijn met name gericht op de onbekendheid van het WMO beleid van de gemeente Zoetermeer (tijdens het inwinnen van advies te horen krijgen van de medewerker dat hij/zij niet weet hoe iets precies is geregeld en of de gemeente wel beleid heeft op de betreffende vraag), het beloven terug te bellen naar de clint maar dat dat vervolgens niet gebeurd en verkeerde voorlichting over wanneer een WMO consulent nu wel en niet bereikbaar is.

Omdat de reacties over het WMO loket zo uiteenlopen zijn wij erg benieuwd naar uw ervaring met het WMO loket. Zowel positief als negatief, zodat wij een beter beeld kunnen krijgen van de daadwerkelijke situatie rondom het WMO loket.

U bent hier