Ronde 2 meerjarenbeleidsplan WMO

21 mei 2008

Ronde 2 meerjarenbeleidsplan WMO

Tijdens de commissie Samenleving van 20 mei 2008 is er voor een tweede keer gesproken over het meerjarenbeleidsplan WMO. Op dit moment heeft de gemeente Zoetermeer alleen het onderdeel thuiszorg uit de WMO geregeld. Echter houdt de WMO meer in dan het onderdeel thuiszorg. De gemeente moet ook goede voorzieningen gaan treffen voor mantelzorgers en vrijwilligers, voor sociaal zwakkere mensen en mensen die hun leven weer moeten opbouwen na jarenlange schulden. Kort samengevat, het meedoen van alle burgers in de maatschappij.

De gemeente Zoetermeer heeft de negen prestatievelden die er zijn geclusterd in 6 thema's. Over deze thema's is er tijdens de commissie Samenleving voor een tweede keer gesproken. Het College van B&W en de coalitiepartijen wilde het document het liefst snel bespreken en er later nog eens op terug komen. Hier waren wij als SP het niet eens. Het duurt nu al bijna anderhalf jaar dat wij een volledig plan voor de WMO gaan vaststellen en wij willen dit niet nog langer uitstellen. Een goede en degelijke behandeling vinden wij van groot belang.

Als SP hebben wij vooral aandacht besteed aan de positie van mantelzorgers en vrijwilligers. Maar een kleine groep van deze mensen is bekend met de voorzieningen die er voor hun zijn (en gaan komen). De ambitie van het College van B&W om de bekendheid van de voorzieningen onder deze groep te vergroten is niet groot. Na aandringen van de SP heeft de wethouder aangegeven het ambitieniveau te verhogen! Daarnaast hebben wij wederom bij het onderdeel thuiszorg uit het meerjarenbeleidsplan aangedrongen op 100% huisbezoeken bij aanvragen voor een voorziening. Vele deskundigen hebben ook al aangegeven dat een huisbezoek van groot belang is voor een goede kwaliteit van de zorg. Daarnaast zien wij graag opgenomen dat openbare aanbesteding van de thuiszorg alleen maar plaats zal vinden via het Zeeuwse model (concurrentie op kwaliteit en niet op prijs). Deze twee voorstellen werden echter, zoals ook al in het verleden, met wat minder enthousiasme ontvangen.