Help, de post staakt!

24 april 2008

Help, de post staakt!

De postwerkers van TNT kozen afgelopen woensdag Haaglanden uit voor hun eerste staking van 24 uren. De stakers registreerden zich bij hun vakbond in een tent bij het sorteercentrum nabij Zoetermeer. De SP was aanwezig met soep en kamerlid om steun te betuigen. De SP voert ook een kaart-sticker-actie: Red de Postbode!.

Actiesticker
De actiesticker: binnenkort bij alle leden in de brievenbus.

De postwerkers staken niet alleen voor een normale loonsverhoging, maar tegelijk ook tegen de door het bedrijf voorgenomen salarisverlaging van 25% voor de postbodes. De 'postmarkt' wordt 'geliberaliseerd' - oftewel marktwerking ook voor TNT, dat eens het trotse en degelijke Staatsbedrijf der PTT was. Ook hier brengt marktwerking, evenals bijvoorbeeld in de thuiszorg, het openbaar vervoer of bij de energiebedrijven, concurrentie op arbeidsvoorwaarden. In de thuiszorg worden de werkers massaal gedwongen door te starten als alfahulp, met minder inkomen en zekerheid. Busbedrijven willen geen normale salarisverhoging betalen, omdat de brandstofprijzen teveel zouden zijn gestegen. De nieuwe handelaren in groene stroom passen de cao niet toe in hun bedrijven. Marktwerking in de publieke diensten kenmerkt zich door: een neerwaardse druk op de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.

Het is tegen deze achtergond en om dergelijke forse verslechteringen een halt toe te roepen, dat het personeel van TNT staakt.

tntstakers
Stakers registreren zich in een tent bij de vakbond

SP verzet zich al langer tegen de marktwerking in de postsector. Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft onder meer het initiatief genomen onze politieke inbeng onder de aandacht te brengen met een speciale website: Red de Postbode. Sharon was enkele uren aanwezig bij de stakers om te luisteren en hen een hart onder riem te steken.

Sharon
SP-kamerlid Sharon Gesthuizen spreekt met stakend TNT-personeel.

Ook de SoepExpres was aanwezig. De stakers lieten zich de soep goed smaken!

stakersTNT
Stakers doen een bakkie in de tent

De actiestickers van de SP, met postzegels, werden bij de registratie aan de stakers uitgedeeld. Binnenkort ontvangen alle leden van SP-Zoetermeer deze sticker. Plak 'm op je brievenbus!

Deze eerste staking van de postwerkers van TNT was een groot succes.

Meer informatie: