Ook in Brussel maakt de SP het verschil

22 maart 2008

Ook in Brussel maakt de SP het verschil

Maar liefst 19 mensen hadden de harde wind en striemende regen getrotseerd om naar een thema-avond over Europa te komen. Daaronder ook Erik Meijer, fractievoorzitter van de SP-fractie in het Europees Parlement, de inleider op deze bijeenkomt van SP-Zoetermeer. Hij was met het openbaar vervoer gekomen en had doorweekte broekspijpen. Het drukte zijn natuurlijk enthousiasme geenszins. Erik stond borg voor een boeiende thema-avond over Europa.

Erik Meijer spreekt op thema-avond SP-Zoetermeer
Erik Meijer, fractievoorzitter SP-Europa, in Zoetermeer

De thema-avond werd voorverwarmd met een korte film over het afgelopen referendum over de 'Europese Grondwet' en de videoclip van de afgelopen Euroverkiezingen: 'Stuur een waakhond naar Brussel'.

Achterin luistert men andachtig naar Erik
Achterin de zaal waren zelfs de barkrukken bezet

Hierna was het woord aan de waakhond zelf: Erik Meijer. Bijna zonder adem te halen hield Erik een gloedvol en uiterst begrijpelijk betoog over het wat, waarom en hoe van de politieke inbreng van de SP in het Europees Parlement (EP), doorspekt met persoonlijke ervaringen en beeldende anekdotes. Erik wist waaraan hij begon toen hij zich namens de SP verkiesbaar stelde voor het EP. In 1979 had hij dat al eens gedaan namens toen nog de PSP. Brussel is geen gemakkelijke omgeving om SPolitiek te bedrijven. De Europese Commissie (EC) en de meerderheid van het EP stimuleren liberalisering, schaalvergroting, dereguliering en militarisering van de lidstaten. Ze worden dagelijks bewerkt door vele duizenden lobbyisten van vooral de multinationale grote bedrijven. De door de Nederlandse kiezers afgewezen 'Grondwet' is inmiddels met minieme wijzigingen weer aangenomen als 'Verdrag van Lissabon'.

Erik heeft te maken met onhandige, maar historisch gegroeide en niet te wijzigen feiten en omstandigheden, zoals het vergaderen op twee lokaties (Brussel en Straatsburg) en een relatief erg klein ambtelijk apparaat. Erik werd gekozen als openlijk tegenstander ('waakhond') van de Europese politieke hoofdstroom. Vaak werd hem dan ook gevraagd in panels en media-interviews of hij daar alleen maar vruchteloos Boe! zat te roepen vanuit de zijlijn. "Wat doet die SP eigenlijk nog daar in Brussel?"

Geboeid luisteren naar Erik Meijer
Erik Meijer houdt een gloedvol betoog

Erik Meijer had hierop een duidelijk antwoord. Er is veel mis met de meerderheidpolitiek in Europa. Daar moet de SP dus bij aanwezig zijn! Om te zien en te analyseren wat er precies gebeurt. En vooral om vervolgens tegenzetten te kunnen doen. De SP-fractie geeft, samen met de fracties van Verenigd Links (GUE/NGL), in Europa een stem aan vakbonden, milieuorganisaties en andere NGO's. Er zijn en worden tegen de stroom in vragen gesteld (Erik bleek al meer dan 1000 schriftelijke vragen te hebben gesteld!), standpunten naar voren gebracht en ook successen geboekt, door slim en volhardend politiek te bedrijven.

Erik Meijer verhaalde over vele voorbeelden van in Brussel en Straatsburg behaalde successen. Bijvoorbeeld de Europese regelgeving over schadelijke stoffen als asbest, verfoplosmiddelen en fijnstof. Maar ook het veiligstellen van werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden van werknemers, zoals in de politieke discussie over de Havenrichtlijn en de aanbesteding van het openbaar vervoer in grote steden. Vooral bij dit laatste onderwerp verhaalde Erik niet zonder enige trots over de doorslaggevende rol die hij daar als persoon bij heeft kunnen spelen.

Erik Meijer beantwoordt vragen uit de zaal
Erik Meijer noteert zittend de vragen uit de zaal

Na zijn betoog ging Erik zitten en was het woord aan vragenstellers in de zaal. Hoe is GUE/NGL samengesteld en wat hun invloed? Hoe gaat de samenwerking met ambtenaren? Wat merk je van en doe je met de vele lobbyisten? Wat is de invloed van Europa op ons ontslagrecht? Erik gaf duidelijke en uitvoerige antwoorden. Hij gaf daarbij aan dat Europa niet alleen invloed heeft op het dagelijks leven in Nederland. Ook de Nederlandse politiek heeft nog steeds veel mogelijkheden om een eigen of zelfs geen invulling te geven aan Europese richtlijnen. Het argument dat "het moet van Europa" is veelal een al te gemakkelijk politiek argument van rechts, waar wij als SP onze eigen politieke alternatieven tegenover kunnen stellen.

Erik Meijer eindigde met enige bespiegelingen over 2009: de komende Europese Verkiezingen. Hij voorziet een spetterende verkiezingscampagne met als resultaat 4 tot 5 zetels voor de SP. Hierbij komt het erop aan te laten zien dat de SP ook in Europa nuttig politiek werk kan doen. De waakhond blaft niet alleen, maar bijt inmiddels ook!

Informeel napraten met een hapje en een drankje
Het was nog lang gezellig...

De thema-avond werd traditioneel afgesloten met een informeel gesprek onder het genot van een hapje en een drankje. Tijdens de groepsgesprekjes bleek dat Erik een vonk had getrokken onder de aanwezigen en daarmee eigenlijk nu al in Zoetermeer het startschot had gegeven voor een enthousiaste Europese verkiezingscampagne in 2009.

Meer informatie: