Formaliteiten horen er ook bij

7 december 2005

Formaliteiten horen er ook bij

Natuurlijk is de SP vaak te vinden onder de mensen, voeren wij actie waar nodig en proberen op politiek ook van alles te bereiken. Eens per vier jaar mag de burger weer kiezen voor de partij die het beste bij hem/haar past. Maar voordat het zo ver is moet er binnen een politieke partij veel werk worden verricht. Zo ook bij ons!

Het bestuur heeft een kandidatenlijst moeten opstellen. Deze lijst moet bestaan uit personen die straks als een goede volksvertegenwoordiger uit de bus kunnen komen. Hierbij is het van groot belang dat deze mensen geschoold zijn/worden.

Maar een kandidatenlijst is een. Ook een verkiezingsprogramma is van groot belang. Niet alleen voor de partij zelf, maar juist voor de burgers. Het is aan ons om duidelijk te maken aan de burger waar wij ons de komende vier jaar voor willen inzetten.

Geheel volgens onze statuten moeten de leden van de afdeling de kandidatenlijst en het verkiezingprogramma goedkeuren. Dit gebeurt op de Algene Leden Vergadering (ALV). Waarvoor ook veel geregeld moet worden.

Bovenstaande formaliteiten zijn inmiddels uitgevoerd. Maar er komen nog een zee aan formaliteiten aan. Zo hebben partijen maar percies een dag om zich in te laten schrijven om mee te doen voor de verkiezingen. Wordt deze dag vergeten of voldoen de papieren niet aan de eisen dan doet de partij gewoonweg vier jaar niet mee! Dus alle formulieren moeten goed worden ingevuld.

Ook zijn er een aantal vergaderingen met de gemeente en vertegenwoordigers van alle partijen over hoe de verkiezingscampagne ingedeeld wordt. Althans op de punten waar alle partijen met elkaar samenwerken natuurlijk. Wij als SP gaan natuurlijk niet aan de andere partijen verklappen hoe wij onze campagne in details zullen uitvoeren. Want anders is de spanning (en de orginaliteit) tijdens de verkiezingscampagne weg.

Zo zijn er nog tal van formaliteiten die allemaal moeten gebeuren. Ik ben de gelukkige die de meeste van de formaliteiten mag uitvoeren. En natuurlijk uit functie van voorzitter ben ik uiteindelijk de verantwoordelijke voor alle formaliteiten.

Zo heb ik ook mijn eerste bijdrage geleverd aan dit weblog. Zoals menig een waarschijnlijk wel weet is webloggen niet geheel vreemd voor mij, daar ik al sinds juli dit jaar een eigen weblog heb. Op mijn eigen weblog geef ik mijn reactie op plaatselijke, landelijke en buitenlandse gebeurtenissen en is er ook ruimte voor a-politieke onderwerpen!

Daniel Westhoek