Een jaar geen trein
Een jaar geen trein
Gisteren was er een weinig vrolijke mijlpaal die al meerdere malen is genoemd. Precies 1 jaar geleden was daar het einde van de Zoetermeer Stadslijn die sinds jaar en dag door de stad boemelde. Toen werd dat nog geroemd. Immers zou er drie maanden later een nieuwe - veel betere - lightrail door de stad rijden
En de rest is geschiedenis. Men vraagt vooral: wat doe je er in Zoetermeer nog aan? Dat is vooral de vraag: Wat kunnen we doen? Zoetermeer is meer lijdend voorwerp dan verantwoordelijk. De wethouder kan blijven klagen over slechte communicatie, maar als er in Den Haag niet wordt geluisterd hebben wij geen middelen om mee te slaan, zelfs iets te ondernemen of anders actie te ondernemen. Wie betaalt, bepaald. Vervelend is dat in elk geval zeker, aangezien de stad veel afhankelijker is van de Randstadrail dan Den Haag
De SP heeft al vaker aangegeven de overlegcultuur zonder duidelijke verantwoordelijkheden niet altijd wenselijk is. Steevast komt dan de reactie dat men dan wel gaat overleggen. Het beroemde poldermodel. Maar wat gebeurt er als een partij niet wil luisteren? Dan komt het gewoon neer op het recht van de sterkste. De NS wil geen intercity naar Zoetermeer, we ploegen nu 's avonds met een stoptreintje per 30 minuten die in Gouda wel, maar in Den Haag niet aansluit.
Een project a-la Randstadrail mislukt, de peren bakken wij in de stad, de verantwoordelijkheid ligt ergens anders. Maar bij wie dan? De tweede meest gestelde vraag.
De opdrachtgever is Stadsgewest Haaglanden, het geld komt van gemeente Den Haag, het stadsgewest en de rijksoverheid. De uitvoerder zijn diverse aannemers ( BAM bijvoorbeeld ), het technische spul komt van een ander bedrijf. De toestellen van ALSTOM (Frankrijk). De exploitatie door HTM ( Den Haag ) en RET ( Rotterdam ). Dan bemoeit de inspectie van het ministerie van VROM zich momenteel met de veiligheid, is er nog een onafhankelijk railadviesbedrijf actief en doet Haaglanden zelf ook onderzoek. Bent u daar nog?
Voorlopig is het een kwestie van afwachten en de zakdoek hanteren. De SP zal zeker wel naderhand eisen dat de verantwoordelijke partijen verantwoordelijk optreden. Bijzonder hierin is de rol van de Haagse wethouder van Vervoer die ook in het Dagelijks bestuur van Haaglanden ( het 'college' van het stadsgewest ) zit en ook verantwoordelijk is voor de HTM ( Gemeente Den Haag is eigenaar van de HTM ). Veel petten wellicht?
Randstadrail maakt in elk geval een aantal zaken pijnlijk duidelijk. De onderschatting van de techniek, de moeilijkheid om 40 kilometer spoor te vervangen, drie systemen aan elkaar te koppelen en verschillende soorten voertuigen te gebruiken binnen drie maanden. Het gebrek aan transparantie, communicatie, democratie en sturing binnen het stadsgewest. De 'bestuurlijke' verkaveling van verantwoordelijkheden en de slechte sturing van het project zelf. Ik durf te wedden dat een eventueel eindrapport dit als conclusie zou trekken (en over tot de orde van de dag ).
Overigens is het nergens echt gemeld, maar de laatste ontsporing stamt van 25 mei 2007. Niet zo heel lang geleden dus. Ik hoop niet dat ik volgend jaar ongeveer hetzelfde moet schrijven hier.