Berlijn: Fijnmazig OV
Berlijn: Fijnmazig OV
Ik ben sinds gister terug van een heerlijk lang weekend Berlijn (terras, zon, ontspanning!). Het is mij vooral opgevallen hoe fijnmazig Openbaar Vervoer kan werken tot een goed werkend systeem. Berlijn is ongeveer zo groot als de Randstad, ook qua aantal inwoners. Door de bouw echter zijn er veel gebieden die werkelijke kilometers bouwen de grote bebouwing liggen.
Zo ook waar ik verbleef in 'Strandbad Grunau' (in Grunau). Met de S-Bahn is dat ongeveer een 45 minuten van het AlexanderPlatz. Het plaatsje heeft slechts 4000 inwoners. De frequentie naar een verderop gelegen dorp met bijna evenveel inwoners langs het standbad was elk kwartier van 6:00 - 0:20. Dat is zelfs langer dan de Stadslijn hier in Zoetermeer rijdt reed.
Opvallend genoeg zit de tram ook altijd redelijk vol ( zelfs als er zo weinig mensen wonen) omdat men vertrouwt op de 'Deutsche Grundlichheit' van het systeem. En dat terwijl hier het argument altijd is dat het 'niet rendabel' is. Men vergeet dan te kijken naar de overige positieve kanten ( bereikbaarheid, minder auto's, bewegingsvrijheid ). Niemand denkt er aan om de auto te nemen.
Overigens gaat naar Grunau zelf ook elk kwartier een S-Bahn vanaf het centrum. Tijden? 24 uur per dag. Daar zouden we in de randstad nou eens aan moeten gaan werken.
-Update Leuk trouwens dat Wikipedia. De S-Bahn heeft 371 miljoen passagiers per jaar, de U-bahn (metro) 456.8 miljoen. Hoeveel redden we hier?
-Update 2 Nog een ander opvallend verschil: Op elk station is wel iemand aanspreekbaar om de route te vragen (behulpzaam) en op elk station is een loket met ruime openingstijden.