Werkwijze raad

10 oktober 2006

Werkwijze raad

Dat het niet altijd koek en ei is in het politieke bedrijf behoeft geen heel betoog, maar het is toch jammer dat vele mensen zich amper houden aan door henzelf opgestelde regels.

Schoorvoetend is de SP meegegaan naar het weekend in Noordwijk om juist daar afspraken te maken om sneller en efficienter te werken. Dat is prettig voor een raad, maar ook voor burgers die af en toe een poging doen er ook maar iets van te maken, zo'n raadsvergadering.

Vrij simpele regels als elkaar niet herhalen, het college niet iedere keer uitgebreid te bedanken en vooral niet overdreven langdradig van stof zijn. Bovendien zou men elkaar aanspreken op dergelijk gedrag.

Het is jammer dat dit niet gewoon kan. Wij proberen onze betogen zo helder en kort mogelijk te maken en dat lukt naar mijn mening best. Andere fracties doen het soms met langere spreektijd. En dat is best zolang het interessant en goed voor het debat is. Helaas is dat vaak niet zo. Ook het college neemt af en toe wel erg ruim te tijd om zaken te beantwoorden.

Bovendien is afgesproken van te voren een duur van de vergadering vast te stellen. De discussie daarover heeft maar liefst 20 minuten(!) gekost van de vergadertijd.

En ja zo zit je dus ineens tot 1:00 uur te vergaderen terwijl het veel krachtiger en korter kan. Jammer, maar waarom hebben we dan dergelijke richtlijnen ooit vastgesteld?