SP provincie-ontmoeting : Openbaar Vervoer

13 september 2006

SP provincie-ontmoeting : Openbaar Vervoer

Vandaag ben ik naar een bijeenkomst geweest die georganiseerd was door onze SP-fractie in Zuid-Holland. Het doel van de avond was meer inzicht te krijgen in de OV perikelen in de regio en hoe de provincie daar iets mee kan doen / helpen.

Op zich erg interessant. Een goed, fijnmazig openbaar vervoersnetwerk strekt natuurlijk ver buiten de grenzen van Zoetermeer en ver buiten de bevoegheid van de overheid ( helaas ). Kijk bijvoorbeeld maar naar het verdwijnen van de sneltrein hier. Maar ook de randstadrail.

Al snel blijkt het een erg complex onderwerp waar vele partijen zich tegen aan bemoeien. Een goed punt is dan bijvoorbeeld ook de 'verkaveling' in de regio. Het is makkelijker om naar Den Haag en Gouda te komen dan naar het nabij gelegen Alphen aan de Rijn. Ook Rotterdam en Leiden (en achterland!) zijn lastiger te bereiken. Qua afstanden in kilometers maakt het allemaal niet echt veel uit.

En tja regionaal vervoer. Wie is daar eigenlijk verantwoordelijk voor? Wie doet dat? Welnu, de gemeente, provincie, stadsgewesten ( Haaglanden, Rijnmond ), HTM, RET, Connexxion, de NS, Prorail, de minister van verkeer en ga zo maar door. Er is weinig visie en vooral veel onduidelijkheid.

Om in de toekomst te voorkomen dat de hele randstad n grote stinkende file wordt is er dus hoognodig actie nodig. Bijvoorbeeld om reizen buiten de spits aantrekkelijker te maken. Of bijvoorbeeld de actie 'grijs op reis' waar de SP zich hard maakt voor gratis OV voor ouderen. In het verkiezingsprogramma staat overigens ook dat OV onder de 12 jaar gratis moet worden. Wie op jonge leeftijd al in aanraking komt met het Openbaar Vervoer weet dat later ook nog te vinden!

Het was kortom een informatieve avond, maar er is nog een wereld te winnen.