Financiele Noden : Opinirende raadsvergadering

12 september 2006

Financiele Noden : Opinirende raadsvergadering

Gisteravond was er dan de eerste opinirende raadsvergadering in de bedrijfskantine van het Stadhuis. Het doel van deze vergadering is om elke drie weken een apart onderwerp langs te laten komen waar wat dieper op de stof ingegaan kan worden dan dat het geval is in de gemeenteraad. Daar komen toch vaak de onderdelen langs zonder dat het grote geheel bekeken wordt.

Deze keer ging het over financiele noden. Oftewel, hoe gaat het met de mensen in de stad die moeilijk rond kunnen komen door allerlei problemen. Het probleem is ontzettend divers en complex, dat is een ding dat zeker is. En dat er veel mensen zijn die steeds moeilijker kunnen rondkomen.

Aanwezig waren in elk geval vertegenwoordigers van een groot aantal organisaties die zich bezig houden met het helpen van deze mensen. Veelal vrijwilligers die zich belangeloos inzetten, dat is lovenswaardig uiteraard!

Veel van de problematiek valt terug te leiden dat men vaak te laat ingrijpt of dat mensen uit schaamte niet durven te vertellen dat zij problemen hebben. Daar zou iets aan gedaan moeten worden was men het breed eens.

Verder werd er aan de hand van een aantal stellingen gediscussieerd over het probleem. Leuk om eens de mensen achter de vele organisaties te zien en hoe zijn bepaalde dingen vanuit de praktijk bekijken. Iets waar de SP altijd erg voor is geweest.

Kortom al met al een productieve avond. Het zou wel leuk zijn als er ook vaker burgers zouden komen die niet direct betrokken zijn bij een organisatie! Het dilemma van in de raad zitten is dat je het liefst 117.000 mensen een keer persoonlijk ontmoet en bekijkt hoe zij er over denken. Jammer dat dat menselijk niet mogelijk is. Maar wellicht zijn juist dit soort avonden geschikt om een beetje van dat gemis goed te maken! Ik kijk in elk geval al uit naar de volgende opinirende raad.