Is Noordhove goed bereikbaar met het openbaar vervoer?

27 februari 2024

Is Noordhove goed bereikbaar met het openbaar vervoer?

Foto: Pixaby gratis foto

Het openbaar vervoer is van essentieel belang voor de inwoners van de metropoolregio. Van wonen naar werk of studie, naar familie, vrienden of er lekker op uit: we kunnen niet zonder bus, tram of metro.
Noordhove is een betrekkelijk geïsoleerde wijk en tevens één van de kleinste wijken binnen Zoetermeer met een klein winkelcentrum. Veel oudere mensen, en mensen die slecht ter been zijn, moeten dan uitwijken naar winkelcentrum Leidsewallen aan het Meeuwenveld of winkelcentrum Seghwaert aan de Petuniatuin.
Er is beperkt aanbod van openbaar vervoer. Er is geen aansluiting op het netwerk van de Randstadrail en vanuit Centrum West gaan overdag slechts 2 bussen per uur naar de wijk Noordhove.

Een oplossing voor de bewoners in Noordhove zou bijvoorbeeld een
opstaphalte voor de Randstadrail kunnen zijn die gerealiseerd wordt aan de Ruimtebaan waar het een afsplitsing van Seghwaert naar Oosterheem heeft. Een andere mogelijkheid is buslijn 70 een korte lus te laten maken via station Seghwaert en Leidsewallen.
Over de situatie van het openbaar vervoer vanuit Rokkeveen is in 2022 ook al eens e-mailcorrespondentie naar de raad gestuurd.
Op 15 november 2023 besloot de bestuurscommissie Vervoersautoriteit over plannen die perspectief bieden op het openbaar vervoer dat de metropoolregio nodig heeft. Op 15 december is het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ermee akkoord gegaan (bron: Herstel van OV | MRDH Metropoolregio Rotterdam Den Haag)

De schriftelijke vragen staan hieronder in de bijlage.