Een sociaal alternatief voor Zoetermeer

Sport en Ontspanning

Dagelijks bewegen zorgt er over het algemeen voor dat mensen gezond blijven. Sporten moet daarom gestimuleerd worden voor zowel jong als oud. Hiervoor bestaat er een goed en gevarieerd aanbod. Contributies mogen geen belemmering zijn om te kunnen sporten. Gezinnen die niet veel te besteden hebben ontvangen daarom een tegemoetkoming in de kosten om te kunnen sporten.

Naast sport zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om te kunnen ontspannen. Bijvoorbeeld door te wandelen in een van de parken in Zoetermeer of door gebruik te maken van een skatebaan. Deze laagdrempelige recreatie blijft behouden en hoeft niet te wijken voor commerciële projecten.

• Jongeren moeten vroegtijdig in aanraking komen met sport, zodat zij dit vaak ook de rest van hun leven blijven doen. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van gratis proeflessen via scholen of het ter beschikking stellen van een strippenkaart voor kinderen van 5 t/m 16.
  • Voor ouderen is een uitgebreid sportaanbod, gespreid over de stad. Sportverenigingen worden gestimuleerd om lessen aan te bieden, gericht op ouderen.
  • Mensen met een handicap kunnen zo veel mogelijk deelnemen aan het reguliere aanbod van sport. Sportaccommodaties zijn daarom voor iedereen toegankelijk.
  • Via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) kunnen mensen met een beperking een voorziening aanschaffen om deel te kunnen nemen aan sportactiviteiten.
  • Gezinnen met een inkomen tot 110% van het bijstandsniveau kunnen rekenen op een tegemoetkoming waardoor zij kunnen deelnemen aan sportactiviteiten.
  • Verenigingen die buiten hun eigen schuld om in de financiële problemen raken kunnen rekenen op ondersteuning van de gemeente.
  • Verenigingen kunnen op ondersteuning rekenen van de gemeente in hun vrijwilligersbeleid.
  • Topsporters hebben recht op ondersteuning. Deze ondersteuning is regionaal georganiseerd.
  • Onderzocht wordt of het buitenzwembad weer door de gemeente geëxploiteerd kan worden.
  • Recreatie in Zoetermeer is en blijft laagdrempelig, zodat ze voor alle inwoners toegankelijk is.
  • Tenminste 3% van de oppervlakte in een wijk is bestemd voor speelruimte.
  • Omwonenden worden betrokken bij realisatie en onderhoud van speelvoorzieningen. Hiervoor wordt een budget beschikbaar gesteld.