Zwarte dag: 52 koopzondagen

9 mei 2011

Zwarte dag: 52 koopzondagen

Maandag 9 mei heeft een meerderheid van de gemeenteraad gekozen voor het verruimen van het aantal koopzondagen. Vanaf heden mogen de winkels iedere zondag open. Voor grote ondernemers een zegen, voor kleine zelfstandigen een zwarte dag. Het aanbod van Zoetermeerse winkels zal de komende tijd aanzienlijk gaan veranderen. De kleine bakker op de hoek, de visboer en de groenteboer. Zij zullen binnenkort misschien wel tot het verleden gaan horen in Zoetermeer.

De SP betreurt de keuze van de gemeenteraad. De omzet van de winkeliers zal niet omhoog gaan, immers een euro kan maar één keer worden uitgegeven. Kleine ondernemers hebben niet de financiële middelen om te kunnen concurreren en zullen noodgedwongen moeten gaan sluiten. Dit heeft weer tot het gevolg dat de diversiteit aan winkels zal teruglopen. Kortom, negatieve gevolgen voor de Zoetermeerse detailhandel.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik vind het een zwarte dag voor de Zoetermeerse ondernemers, maar ook de Zoetermeerse inwoners die werkzaam zijn in de detailhandel. Concurrentie tussen grote en kleine ondernemers zal nu nog harder zijn. En de positie van de arbeiders komt hiermee onder druk te staan. Arbeidsvoorwaarden zullen nu aangepast worden en full-time banen zullen plaats maken voor part-time banen. Het hebben van een vrije dag is zo vreemd nog niet. Een dag waarop familie en vrienden in de gelegenheid zijn elkaar te ontmoeten. Het stelt mensen in staat vrijwilligerswerk te doen, waardoor verenigingen en instellingen eenvoudiger vrijwilligers kunnen werven. Dit is geen ouderwetse gedachte, dit is juist zeer vooruitstrevend.”

De SP, het CDA en de ChristenUnie/SGP hebben na het aannemen van het voorstel door de gemeenteraad de burgemeester gevraagd het besluit ter vernietiging aan te bieden aan de kroon. De burgemeester heeft aangegeven dit niet te zullen doen, omdat naar zijn mening het voorstel voldoet aan de wet. De SP, het CDA en de ChristenUnie/SGP hebben besloten een brief te sturen naar de minister om het besluit alsnog te vernietigen.