Red onze ziekenhuizen!

24 juni 2023

Red onze ziekenhuizen!

Foto: Marga Berendse

Donderdag 22 juni kwamen we met mensen uit Zoetermeer, Zutphen en andere delen van het land in Den Haag bij elkaar om te demonstreren tegen de afbraak van de ziekenhuiszorg.In heel het land zijn al (delen van) ziekenhuizen gesloten. In het Gelre ziekenhuis begon het met het sluiten van de afdeling Verloskunde en op 1 juli wil men de SEH sluiten. Dit is wat al veel ziekenhuizen is overkomen en staat op termijn ook ons ziekenhuis te wachten als het aan de minister ligt.

Foto: Marga Berendse
Marije uit Zutphen en Annemiek uit Zoetermeer boden een verhalenboek aan diverse Kamerleden en Minister Kuipers van volksgezondheid. In het verhalenboek staan verhalen van mensen uit Zutphen en Zoetermeer wat hun ervaringen zijn met hun ziekenhuis.
Foto: Marga Berendse
Tijdens het debat in de Tweede Kamer moest Minister Kuiper tegenover een volle tribune verdedigen waarom al deze sluitingen nodig waren. Hij werd flink onder vuur genomen door verschillende partijen die het niet eens zijn met de afbraak van de ziekenhuiszorg. Ook Lilian nam voorbeelden van Zutphen en Zoetermeer mee in het debat. Volgende week dinsdag wordt er gestemd over de diverse moties die zijn ingediend. O.a. die van de SP waarin het kabinet wordt verzocht om een stop in te stellen op het sluiten van (delen van) ziekenhuizen om goede zorg te waarborgen.

Foto: SP landelijk

Intussen is de SP Zoetermeer een petitie gestart voor het behoud van een volwaardig ziekenhuis in Zoetermeer. Je kunt de petitie steunen via zoetermeer.sp.nl.Deel deze link ook met familie en vrienden zodat ook zij de petitie kunnen ondersteunen.

Bijlage: