Een volwaardig ziekenhuis is geen luxe!

18 juni 2023

Een volwaardig ziekenhuis is geen luxe!

Foto: Annemiek Kamphuis

Kom op voor ons ziekenhuis! Donderdag 22 juni is er een zorgdebat in de Tweede Kamer over de streekziekenhuizen en onze ziekenhuiszorg. Kom daar naar toe en laat zien dat je zorg dichtbij belangrijk vindt! Meld u aan;

Het kabinet Rutte 4 kleedt onze zorg steeds verder uit. IC-afdelingen, spoedeisende hulpposten, verloskunde en complete ziekenhuizen verdwenen er al onder de kabinetten Rutte. Steeds meer mensen moeten daardoor verder en langer reizen voor spoedeisende of eerste Hulp, verloskunde of andere zorg. En deze afbraak gaat door. Wij krijgen met deze gevolgen te maken omdat van onze ziekenhuiszorg een markt is gemaakt. Kosten, winsten en topsalarissen staan voorop in plaats van patiƫnten en goede zorg. Uiteindelijk betalen de mensen en de samenleving de rekening en zijn wij duurder uit.

Foto: Marga Berendse

SP Zoetermeer is de stad ingegaan met een petitie voor behoud van ons Zoetermeerse ziekenhuis. We hebben leuke, ontroerende, grappige gesprekken gevoerd en ook een aantal met veel frustraties. Behoud van een volwaardig ziekenhuis leeft in onze stad. Veel inwoners willen graag zorg dichtbij en beschikbaar houden. Mensen zien ons nog wel een paar keer in Zoetermeer staan voor nog meer steun.

Wij riepen mensen op mee te gaan naar het zorgdebat op donderdag 22 juni in Den Haag. Het gaat over de toekomst van de zorg. Goede basiszorg dichtbij is goed en noodzakelijk. We willen een stop op het sluiten (delen van) ziekenhuizen, meer zeggenschap over onze zorg en waardering van onze zorgverleners. Zorgminister Kuipers vragen we om zich voor behoud uit te spreken.

Zorgverzekeraars als Zilveren Kruis Achmea maakte vorig jaar flinke winst met hun zorgverzekeringen. De zorgpremies zijn weer gestegen en moet het allemaal goedkoper, efficiƫnter en winstgevender in plaats van beter en menselijker. We willen dat er een Nationaal Zorgfonds komt.