Een gezellige Kerst en Strijdbaar 2023!

11 december 2022

Een gezellige Kerst en Strijdbaar 2023!

Foto: Pixaby gratis foto

Foto: Wendy Kops

Zo aan het eind van het jaar realiseer je dat het jaar weer voorbij is gevlogen. Een mooi moment om even terug te blikken en vooruit te kijken. Het begin van 2022 stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen.

Foto: Annemiek Kamphuis

We hebben campagne gevoerd door veel mensen te spreken, in de stad maar ook aan de deur. Duizenden verkiezingskranten zijn er verspreid met behulp van heel veel leden. Debatten zijn gevoerd door onze kandidaten. Door de inzet van onze leden hebben we onze twee raadszetels behouden en zitten Jan Velner en Monique van Damme nu in de gemeenteraad. Ze worden daarbij gesteund door twee commissieleden: Annemiek Kamphuis en Hans van Riel. Na een inwerkperiode zijn zij aan de slag gegaan en stellen kritische vragen en doen voorstellen om van Zoetermeer een socialere stad te maken.

Foto: Monique van Damme

Maar niet alleen in de gemeenteraad wordt hard gewerkt. Ook het bestuur en vele vrijwilligers zijn flink aan de bak geweest. We hebben samen met SP’ers en huurders van Vestia uit Rotterdam, Den Haag en Delft meerdere malen actie gevoerd om er bij Vestia op aan te dringen om na de splitsing op 1 januari aanstaande meer eigen monteurs in dienst te nemen en een aanspreekpunt voor de huurders te maken. Bij ons laatste bezoek aan Vestia voorafgaand aan het symposium, zegde directeur Straver toe dat dit wordt meegenomen in de plannen voor de nieuwe corporaties. Een mooie overwinning!

Foto: SP landelijk

Natuurlijk zijn we nog steeds actief met de bewoners van de 23 tweekamerwoningen in Meerzicht om hun woningen te redden van de sloophamer.  Want dit is na 2,5 jaar nog steeds het plan.

Foto: Annemiek Kamphuis

Met de koopkrachtcampagne hebben we meerdere malen in de stad gestaan om met mensen in gesprek te gaan over de gestegen kosten. Uiteindelijk resulteerde dit in een grote demonstratie in Den Haag, het Prinsjesdagprotest.

Foto: Annemiek Kamphuis

Daarna is deze campagne naadloos overgegaan in de campagne om de energie te nationaliseren. Ruim 80.000 mensen hebben de petitie al getekend. U ook? Deze campagne is nog niet voorbij en daarmee komen we meteen op een vooruit blik naar het nieuwe jaar. Op 14 januari houden we een superzaterdag en gaan met een aantal mensen uit Zuid Holland in één stad of dorp de inwoners vragen om de volkspetitie te tekenen. Op 11 februari is er weer een grote demonstratie om te laten zien dat wede zeggenschap over onze energie terug willen. En daarmee natuurlijk lagere prijzen willen.

Dit is allemaal in aanloop naar de verkiezingen van de Provinciale Staten waar indirect ook de Eerste Kamer wordt gekozen. Kortom er komt nog een druk, gezellig, spannend jaar aan. Maar eerst met de Kerst even genieten van familie, rust en samen eten.

Het bestuur van de SP afdeling Zoetermeer wenst u een hele gezellige Kerst en een strijdbaar 2023 toe.