Wat is hier de wifi code?

9 oktober 2022

Wat is hier de wifi code?

Foto: Annemiek Kamphuis

Maandagavond 03 oktober was er een rondleiding voor raads- en commissieleden, gegeven door twee medewerkers van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers in de noodopvang van de voormalige gevangenis Zoetermeer. Vanaf februari 2022 verzorgt het COA de noodopvang voor een jaar en vragen nu verlenging van tenminste een jaar, het liefst twee en opvang van extra 130 vluchtelingen.

De twee medewerkers lieten zien hoe de opvang momenteel in zijn werk gaat en gaven aan dat het soepel verloopt. Er zijn geen incidenten geweest en ze hebben alles onder controle. Ons raadslid Monique van Damme en commissielid Annemiek Kamphuis waren voor SP Zoetermeer van de partij. We mochten binnenkomen in de gemeenschappelijke ruimte van zowel de vrouwen en de mannen. Momenteel worden veel meer mannen opgevangen dan vrouwen. 95% man en 5% vrouw.

De asielzoekers wachten met smart op de beslissing van de Immigratie- en Naturalisatie Dienst zodat ze wat kunnen betekenen voor de maatschappij. Zo ervaren de vluchtelingen dat zelf. Ze zijn tevreden met deze opvang maar voelen zich nutteloos.

Foto: Annemiek Kamphuis

De vleugel die leeg staat hebben wij ook bezocht. Er is nog veel ruimte over in het voormalige huis van bewaring. In elke cel zit een douche en toilet en in de hal een klein keukentje. De asielzoekers en statushouders slapen met twee personen in de cel omdat dat een voorwaarde is van het COA. Ze houden in het hele land dezelfde voorwaarden aan. Een COA - medewerker gaf aan dat vluchtelingen niet eens vragen met wie ze de ruimte gaan delen maar vragen meteen wat de wifi code van hier is.

We hebben een internationale verantwoordelijkheid om vluchtelingen in ons land op  te nemen. Maar Nederland moet zich ook inzetten op het verminderen van misstanden in de wereld, waardoor minder mensen hun land moeten ontvluchten. Asielzoekers die in Nederland zijn binnengekomen hebben altijd recht op humane opvang. De asielprocedure moet snel, zorgvuldig, eerlijk en duidelijk zijn.

SP Zoetermeer is blij dat de opvang soepel verloopt in Zoetermeer en staat positief tegenover de vraag voor verlenging en extra opvang van 130 mensen. De wensen en bedenkingen bespreken wij in de raad die we ter kennis geven aan het college. Het  college maakt de uiteindelijke beslissing. In de krant hebben we al kunnen lezen dat ook het college er positief tegenover staan.