Dreiging tekort aan drinkwater.

9 oktober 2022

Dreiging tekort aan drinkwater.

Foto: Pixaby gratis foto

In de NRC stond op maandag 26 september een artikel over een tekort aan schoon drinkwater door droogte, bevolkingsgroei en vervuiling. Zonder maatregelen zou over enkele jaren al een tekort aan drinkwater kunnen optreden. Daarvoor moet de inname, zuivering en distributie van water door de tien waterbedrijven in Nederland worden opgeschaald.
Drie bedrijven hebben dat zelfs ‘per direct’ al nodig. Een daarvan is ons eigen Dunea.

‘Dat er water uit de kraan komt lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet’ volgens een intern document van de Vewin, de vereniging van waterbedrijven. De waterbedrijven halen hun water uit zowel grond- als oppervlaktewater. Deze bronnen worden beide bedreigd door toenemende verzilting, de verdroging van de bodem en vervuiling door consumenten, landbouw en industrie.
Bedrijven die water uit de Maas halen sloegen onlangs alarm en Vitens heeft eerder dit jaar aanvragen voor drinkwater van bedrijven moeten weigeren.
Het verlenen van nieuwe vergunningen verloopt ook traag door tegengestelde belangen, zoals het opwekken van geothermie of met de natuur. De waterbedrijven pleiten dan ook voor meer ‘urgentie’ bij landelijke en provinciale politiek en willen dat water en bodem sturend zijn bij de ruimtelijke ordening. Ze zeggen anders ‘niet te kunnen garanderen’ tijdig drinkwater te leveren voor alle 900.000 woningen die het kabinet tot 2030 wil bouwen.

Onze fractie heeft vragen gesteld.