Regio conferentie Zuid Holland.

1 mei 2022

Regio conferentie Zuid Holland.

Foto: Annemiek Kamphuis

Zaterdag 30 april hadden we eindelijk weer fysiek een regio conferentie. Geweldig om weer te kunnen netwerken zonder regels of toestanden. Een prachtige locatie, mooi programma, lekkere lunch en fantastische sfeer.

Foto: Annemiek Kamphuis

Rik Janssen, fractievoorzitter van de SP in de Eerste Kamer, trapte deze conferentie af. Rik legde uit wat hij doet in de Eerste Kamer. De Eerste Kamer kijkt naar de uitvoerbaarheid van de wetsvoorstellen. Voordat de Eerste Kamerleden een plan goedkeuren, kijken zij of het plan niet in strijd is met de grondwet en de andere wetten in Nederland. Helaas worden er momenteel veel slechte wetten met 1 stem meerderheid doorgedrukt. Er was gelegenheid tot het stellen van vragen waar goed gebruik van werd gemaakt.

Foto: Annemiek Kamphuis

Woonactivist Mustafpha Eaisaouiyen uit de Tweebosbuurt in de Afrikaanderwijk te Rotterdam vertelde over zijn strijd voor behoud van zijn leefomgeving. Hij woonde in een authentieke arbeidersbuurt waar een hechte samenhang bestond tussen de bewoners. Heel veel sociale huurwoningen van Vestia zijn met de grond gelijk gemaakt. Veel bewoners kunnen niet terugkeren omdat er slechts 130 sociale huurwoningen terugkomen. Het werd gesloopt omdat het een probleemwijk zou zijn wat niet het geval was. Bewoners die hun hele leven in deze buurt hebben gewoond, moeten verplicht ergens anders wonen omdat ze niet genoeg geld hebben om voor de duurdere woningen te betalen. Een verschrikkelijke ontwikkeling die je in meerdere steden in Nederland ziet gebeuren. Ook in ons eigen Zoetermeer!

Foto: Annemiek Kamphuis

In de middag spraken Lies van Aelst en Frank Johan Hoogendam, beiden uit de Statenfractie van Zuid Holland,over de komende Provinciale Statenverkiezingen. Deze verkiezingen zijn belangrijk omdat door de leden van de Provinciale Staten de leden van de Eerste Kamer worden gekozen. Het zijn getrapte verkiezingen. De programma- en kandidatencommissie voor de verkiezingen zijn unaniem gekozen.

Foto: Annemiek Kamphuis

Hierna sprak Bart van Kent over ons pensioen. Bart is Tweede Kamer lid, woordvoerder sociale zaken. Het kabinet Rutte 4 wil met grote haast de pensioenwet door drukken, met meer onzekerheid en verslechtering als gevolg. Bovendien blijft de AOW-leeftijd stijgen, is er geen goede regeling om op tijd te stoppen en gaan er miljarden ( bonussen ) van pensioengeld naar financiële instellingen en consultants. Bart van Kent wil dit uiteraard niet laten gebeuren en blijft strijden voor een goed pensioen en meer koopkracht. Sluit je daarom aan bij een van onze bijeenkomsten!                  Meld je aan via www.sp.nl/pensioen

Foto: SP landelijk

Tot slot sloot Jimmy Dijk, vertegenwoordiger van het landelijk partijbestuur, met een vurig betoog de dag af. Tijd voor een hapje en een drankje.