Vragen over energietoeslag voor lagere inkomens.

5 april 2022

Vragen over energietoeslag voor lagere inkomens.

Foto: Pixaby gratis foto

De regering maakte in december 2021 al bekend dat huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum ongeveer 200 euro ontvangen via gemeenten. Dit bedrag is bedoeld om hen te helpen om de energierekening te betalen. Omdat de energieprijzen hard stijgen, heeft het kabinet op 11 maart 2022 aangekondigd dat de toeslag wordt verhoogd naar 800 euro. Mensen in de bijstand gaan deze toeslag automatisch ontvangen en er zullen huishoudens zijn die de toeslag zelf moeten aanvragen.

Nu leest de SP op de website van de gemeente dat zij van plan was om in de eerste 3 maanden van 2022 te starten met het geven van deze energietoeslag, hetgeen niet haalbaar is gebleken. De inwoners van onze stad worden al wel geconfronteerd met een hogere energierekening. Uit informatie van Nieuwsuur van 25 maart jongstleden blijkt dat Enschede en Rotterdam al gestart zijn met het uitkeren van respectievelijk 200 euro dan wel 800 euro.

De basisgedachte achter de energietoeslag is eenvoudig. Wie tot de minima behoort, krijgt een bedrag van € 800,00. Probleem is echter dat deze groep niet zo precies in beeld is aangezien de uitbetaling niet via Belastingdienst loopt. Als dat het geval zou zijn is eigenlijk van iedere inwoner het jaarinkomen bekend. Wij moeten nu maar afwachten wie contact met de gemeente zoekt. De gemeente heeft enkel die huishoudens in beeld die gebruik maken van de Participatiewet (bijstand).