Voor AOW en Pensioen! #Strijdmee#StemSP#Lijst7

Voor AOW en Pensioen! #Strijdmee#StemSP#Lijst7

Foto: Marga Berendse

Foto: Annemiek Kamphuis

Zaterdag 12 februari;  SP Zoetermeer was te vinden in het Stadshart. Een prachtige zonnige dag, wel koud. We deelden hartjes uit voor Valentijn en boden mensen een folder aan over onze zorgpetitie. Hierin koppelen we ons landelijke en lokale verhaal over bezuinigingen op de zorg, thuiszorg en jeugdzorg. We vragen mensen onze petitie te steunen en nodigen steunbetuigers uit voor een digitale bijeenkomst met Lilian. Uiteraard ontbrak ons welbekende sponsje ook niet.

Foto: Annemiek Kamphuis

In de middag vertrokken we samen met ouderen uit Zoetermeer naar Utrecht om te strijden voor de AOW en een geïndexeerd pensioen. Vanuit het hele land waren we bijeen in het park Transwijk om dit beleid te laten zien dat ouderen het niet meer pikken. Het is een serieus probleem!  Jongeren waren ook van de partij en zijn solidair met de ouderen. Ze laten zich niet uit elkaar spelen.  Een fantastische demonstratie is het geweest.

Foto: Annemiek Kamphuis

We merken het allemaal in onze portemonnee; de prijzen in de supermarkt, aan de pomp, de huur en de energierekening stijgen hard. Ondertussen blijven onze lonen en de AOW achter, die stijgen niet zo hard als de prijzen. Pensioenen die ondanks volle pensioenpotten niet met de prijzen mee mogen stijgen of zelfs worden gekort. Door het uitblijven van indexatie hebben gepensioneerden liefst 25% koopkrachtverlies geleden. Honderdduizenden mensen komen hierdoor in de problemen.

Foto: Annemiek Kamphuis

De regering repareert wat, maar het is lang niet genoeg. Lage lonen, een lage AOW en bijstand zijn al jarenlang structurele problemen waar de regering niets aan wil doen. Nu is Rutte4 van plan om de AOW los te koppelen van de stijging van het minimumloon, waardoor de AOW nog verder achterblijft. Hierbij komt nog dat het nooit in geen enkele verkiezingsprogramma heeft gestaan.  Dit kabinet heeft beloofd om nooit de AOW te ontkoppelen en toch zijn ze dit van plan. Het is kiezersbedrog. Gepensioneerden worden bedrogen.

Foto: Annemiek Kamphuis

Dat is oneerlijk, zeker in een tijd waarin het supergoed gaat met de economie waarin er gigantische winsten worden gemaakt. Waarin dit kabinet miljarden uitdeelt aan grote bedrijven bijvoorbeeld. De superrijken die zouden we eerlijk belasting laten gaan betalen, maar dat gaat niet door en dan worden onze ouderen gepakt. Dat deugt van geen kant.

Foto: Annemiek Kamphuis

De SP wil dit stoppen. Samen met alle mensen en organisaties die geven om onze gepensioneerden willen wij de strijd aangaan tegen de ontkoppeling van de AOW en rechtvaardige pensioenindexatie. Een motie voor koopkrachtverbetering van gepensioneerden door SP is aangenomen. Het kabinet zal aan de slag moeten om de koopkracht voor de gepensioneerden te verbeteren! Dat is een start. Regionale bijeenkomsten volgen nog.