Van commercieel schuldhulptraject naar gemeentelijk schuldhulptraject!

22 februari 2022

Van commercieel schuldhulptraject naar gemeentelijk schuldhulptraject!

Foto: Maurits Gemmink

Op 21 januari heeft onze fractie vragen aan het college gesteld inzake de schuldhulpverlening door de gemeente Zoetermeer. Aanleiding was een artikel dat in de Algemeen Dagblad was verschenen waarin  stond dat de gemeente Dordrecht de commerciële schuldhulpverlening had beëindigd en in handen had gesteld van gemeentelijke functionarissen. Uit dit project kwam naar voren dat mensen met schulden op deze manier veel beter uit waren dan bij de commerciële cowboys die ook nog eens een graantje wilde meepikken in de shit waarin deze mensen zich al bevonden. De SP-fractie heeft toen besloten vragen te stellen aan het college of iets dergelijks in onze gemeente eventueel ook mogelijk is. De antwoorden op deze vragen aan het college zijn nog niet binnen. Ondertussen komen via diverse media nu ook berichten binnen over deze wijze van schuldhulpverlening die ik jullie niet wil onthouden.

Investico Onderzoeksbureau (Onderzoeksjournalistiek) meldt dat Plangroep, de grootste commerciële schuldhulpverlener van Nederland, fors onder vuur ligt. Tot nu toe hebben acht gemeenten besloten het contract te ontbinden en ook daarbuiten regent het klachten. Mensen zijn door hun toedoen zelfs dieper in de schulden zijn terechtgekomen.

Het is erg als je als gemeente iemand met schulden doorverwijst naar een partij die er alleen maar voor zorgt dat die inwoner verder in de problemen komt aldus Lieke Verstraaten, beleidsambtenaar bij de gemeente Roosendaal.

Het blijkt dus maar weer dat het privatiseren van taken die eigenlijk tot de overheid behoren te makkelijk in handen worden gegeven van commerciële cowboys die ook nog eens een graantje willen meepikken. Hoog tijd dus dat de gemeente zelf medewerkers aanstelt die het gemeentelijk schuldhulptraject drastisch gaan omvormen tot een echt schuldhulptraject waar mensen zonder bijkomende kosten worden bijgestaan om van hun schulden te worden verlost. Dát is een taak van de gemeente naar haar inwoners.

Misschien is het dan ook eens goed wat meer aandacht te besteden aan al deze malafide cowboys, niet alleen op het gebied van de schuldhulpverlening maar ook aan andere beroepsgroepen die zich in het verlengde hiermee bezig te houden. Dan denk ik aan malafide incassobureaus  maar ook aan deurwaarders hoewel dit natuurlijk openbare ambtenaren zijn en onder haar eigen beroepsorganisatie vallen. Houden deze zich ook wel allemaal aan de regels, ik heb zo mijn twijfels.

Jan Boin

Commissielid