Vragen over gemeentelijke bewindvoering

30 januari 2022

Vragen over gemeentelijke bewindvoering

Foto: Pixaby gratis foto

Op 21 januari 2022 stond in het Algemeen Dagblad dat de gemeente Dordrecht een proef met eigen schuldhulp heeft uitgevoerd. Het ging hier om een project met eigen, gemeentelijke bewindvoerders voor mensen met schulden. Dit proefproject blijkt achteraf succesvoller dan gedacht omdat deelnemers goedkoper en sneller uit de financiële problemen zijn dan bij commerciële partijen.

Onze fractie heeft vragen gesteld over dit onderwerp naar aanleiding van dit bericht. In de bijlage staan onze vragen.

Wanneer iemand problematische schulden heeft kan hij/zij in aanmerking komen voor bewindvoering en schuldhulpverlening. De schuldhulpverlening is een traject waarin een schuldenaar door een schuldhulpverlenende instantie wordt geholpen en begeleid in het aflossen van financiële schulden. Schuldhulpverlening kan een oplossing zijn als je schulden hebt waar je niet zonder hulp uit kan komen. Een bewindvoerder behartigt de belangen voor bijvoorbeeld mensen met een lichamelijke of geestelijke handicap. Een bewindvoerder kan betaalregelingen treffen met de desbetreffende schuldeisers en zorgt dat het je financieel goed gaat.

Schuldenaars hebben soms te lijden onder malafide bewindvoerders. Schuldenaars worden soms zo lang mogelijk onder bewind gehouden om geld te verdienen. Mensen met schuld in de regio Drechtsteden werden begeleidt door eigen bewindvoerders van de gemeente. Het blijkt dat een aantal in twee jaar van hun financiële problemen af waren, terwijl daar normaal vijf jaar voor zou staan. Wij als SP Zoetermeer zijn benieuwd naar de reactie van onze gemeente.