Bestuur Vincentius zit klaar voor een goed gesprek met wethouder Groeneveld.

4 mei 2021

Bestuur Vincentius zit klaar voor een goed gesprek met wethouder Groeneveld.

Foto: Annemiek Kamphuis

“We zijn zeer benieuwd naar de visie van de gemeente wat kringloopwinkels betreft. Wat gaat er met ons gebeuren? Wat is onze toekomst? We gaan ervan uit dat de gemeente een visie heeft en heel graag willen we om tafel met wethouder Groeneveld. We nodigen haar van harte uit voor een gesprek, de koffie staat klaar”, aldus voorzitter Harry van de Goes.

Zoetermeer kent een groot aantal kringlooporganisaties. Een aantal hiervan dient een maatschappelijk doel. Vincentius geeft o.a. steun aan inwoners die tijdelijk in een moeilijke situatie verkeren (materieel vanuit ’t Schuurtje van Vincentius of financieel), steun aan voedselbanken, steun bij rampen, steun aan geselecteerde maatschappelijke organisaties t.b.v. bepaalde activiteiten en het organiseren en faciliteren van korte vakanties voor gezinnen die hier al meerdere jaren financieel niet toe in staat zijn.

“Dankzij de kringloopwinkels kunnen we twee doelen realiseren: hergebruik grondstoffen en daarmee een kleinere afvalberg en uit de opbrengst van de goederen het ondersteunen van goede doelen in Nederland en daarbuiten. Dat vinden wij een goede zaak”, aldus Ivan Beij, fractievoorzitter SP Zoetermeer.

Mensen zetten soms huisraad voor de deur wat niet verkoopbaar blijkt te zijn. Of ze worden gebeld door ouderen met de vraag of zij wat huisraad willen ophalen, omdat ze het zelf niet meer kunnen. De kringloopwinkels kunnen dit grof huishoudelijk afval niet naar het Zelfbrengdepot brengen aangezien dit alleen toegestaan is aan inwoners van Zoetermeer en niet voor bedrijven en organisaties. Vincentius wordt aangemerkt als bedrijf door de OHD (omgevingsdienst Haaglanden) terwijl zij geen winsten maken. Ze zijn niet opgericht om winst te maken. Hierdoor wordt ook Vincentius, als dit plan tot uitvoering komt, geconfronteerd met een extra heffing waardoor de uiteindelijke opbrengst lager zal zijn. Dat zou voor een aantal kringloopbedrijven een reden kunnen zijn om hiermee uiteindelijk te stoppen.

Op 11 februari 2020 heeft wethouder Jacobien Groeneveld, Armoedebeleid en Jeugd haar handtekening onder de landelijke Alliantie Kinderarmoede gezet. “Ik vind dit ongelooflijk belangrijk. In Zoetermeer leeft 1 op de 7 kinderen in armoede, daar moeten we iets aan doen en daar gaan we ook iets aan doen”, wethouder Groeneveld. Partners werken in de Alliantie Kinderarmoede samen om voor 2030 twee grote doelen te bereiken: Kinderen zijn niet meer de dupe van armoede en er zijn geen nieuwe gezinnen meer die in armoede vervallen.

Vincentius geeft ook steun aan mensen in armoede. Als de vrijwilligers van bijvoorbeeld Vincentius straks niet meer kunnen draaien omdat de kosten te hoog worden, kunnen de mensen ook niet meer bij Vincentius aankloppen. Het zou heel erg fijn zijn als mevrouw Groeneveld de uitnodiging voor een gesprek en koffie accepteert.